Sökning: "Johanna Palmén"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Johanna Palmén.

  1. 1. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER

  2. 2. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :Språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER

  3. 3. Att tala för döva öron. Döva och hörselskadade studenter om bibliotek, information och kultur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Johanna Palmén; [2002]
    Nyckelord :library and information science; biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : The purpose of this Masters thesis is to examine the attitudes of deaf and hear-impaired people towards libraries, information, and culture. The issues are: What are the attitudes of the informants towards libraries and culture? What do reference group theory and the theory of information access-/avoidance implicate concerning the information behaviour of the informants? In-depth interviews with five deaf and hear-impaired university students have been carried out in this qualitative study. LÄS MER