Sökning: "Maria Larspers"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maria Larspers.

  1. 1. Lärobokstexter och läsförståelse på IMY : Modifierade texter som stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Larspers; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läsförståelse; modifierade texter; röst; introduktionsprogram; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers läsförståelse påverkas och eventuellt utvecklas genom individuell läsning av en serie lärobokstexter med stöd av modifierade texter. Fem elever på Introduktionsprogrammet Yrkesintroduktion (IMY) med inriktning Hotell och turism läste individuellt sju olika lärobokstexter. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt : En kvalitativ studie av lärares lärande

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Larspers; [2018]
    Nyckelord :pedagogik; specialpedagogik; språkutvecklande arbetssätt; lärares lärande; fortbildning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärare som deltar i kollegialt lärande kring språkutvecklande arbetssätt vad gäller deras syn på behovet av språkutvecklande arbetssätt och deras förståelse av vad språkutvecklande arbetssätt är, hur de upplever att deras undervisning utvecklats samt eventuella svårigheter de upplever i implementeringen av språkutvecklande arbetssätt. Undersökningen tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  3. 3. Inkluderad i skolan eller exkluderad från klassen? En kvalitativ studie av gymnasieelevers upplevelser av att få stöd i en specialpedagogisk studioverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Larspers; [2007]
    Nyckelord :elever i behov av särskilt stöd; exkludering; inkludering; självbild;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att undersöka hur gymnasieelever påverkas av att delta i den specialpedagogiska studioverksamheten på en större gymnasieskola i en mindre stad med avseende på upplevt resultat, självbild samt känsla av inkludering eller exkludering. Nio elever på olika program och i olika skolår på den aktuella gymnasieskolan intervjuades om sina upplevelser av att behöva och få stöd av en specialpedagog i den specialpedagogiska studioverksamheten. LÄS MER