Sökning: "Metodik"
Visar resultat 1 - 5 av 670 uppsatser innehållade ordet Metodik.
1. Högläsningens praktik - En intervju- och observationsstudie om tre lärares utformning av högläsningens praktik
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Med bakgrund av lärarens uppdrag att ge eleverna möjlighet att utveckla läsförståelse ochstrategier för läsförståelse (Skolverket, 2011) redogörs i denna studie för interaktiv högläsningsom en multimodala och sociala praktik där läraren kan modellera och ge förutsättning föreleverna att utveckla dessa kunskaper. Studien syftar till att genom observation och intervjukartlägga vilka modaliteter, frågor och förklaringar tre lärare i F-3 använder sig av underhögläsning för att kommunicera textens innehåll till eleverna och sammantaget diskutera hurhögläsningens praktik utformas för att stötta elevernas läsförståelse. LÄS MER
2. I svåraste laget eller hur bra som helst? Konstruktionsbaserad andraspråksundervisning i praktiken.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Det talas en hel del om konstruktionsgrammatikens relevans för andraspråksinlärningen. Den häruppsatsen handlar om praktisk tillämpning av konstruktionsgrammatik i klassrummet. LÄS MER
3. SJUKSKÖTERSKANS UPPLEVELSE AV ATT VÅRDA PERSONER MED PSYKIATRISK DIAGNOS INOM SOMATISK AKUTSJUKVÅRD
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Den ökande andelen hos befolkningen som diagnostiseras med en psykiatrisk diagnos är enbidragande faktor till att sjukvården är komplex och resurskrävande. Personer medpsykiatriska diagnoser vårdas frekvent i den somatiska akutsjukvården. Patientgruppen har enbevisad samsjuklighet med somatiska sjukdomar och får en sämre somatisk vård. LÄS MER
4. Utmaningar med förintelsen i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälleSammanfattning : The main purpose of this overview was to identify the challenges and possibilities, we as pending teachers in secondary and upper secondary school, might face when teaching the Holocaust. A secondary purpose was to look into what tools and abilities researchers point out to be useful when teaching the Holocaust. LÄS MER
5. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER
BEVAKA DENNA SÖKNING
Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet Metodik.
