Sökning: "Musikundervisning läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Musikundervisning läromedel.
1. Betydelsen av läromedel för musikundervisningen : en kvalitativ studie sett ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how four professional music teachers’ reason about and use teaching materials for music teaching in practice. Four semi-structured interviews have been conducted to investigate the extent to which teaching materials in music are used and what potential for improvement there is in terms of the current range of teaching materials for music teaching. LÄS MER
2. "Vi ska ge eleverna verktyg att skapa framtidens musik" : En studie om digitala verktyg och media som medierande redskap i högstadiets musikundervisning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna studie ämnar till att undersöka tre musiklärares uppfattning och beskrivningar av digitala verktyg och digital teknik i grundskolans musikundervisning senare år, 7-9. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer analyseras deltagarnas beskrivningar utifrån styrdokumentens riktlinjer i första forskningsfrågan samt utifrån ett sociokulturellt perspektiv med hjälp av begreppen redskap och mediering i den andra forskningsfrågan. LÄS MER
3. Att undervisa i musik på gymnasiesärskola : en kvalitativ studie om hur musiklärare på gymnasiesärskolor talar om sin planering av musikundervisning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Som musiklärarstudent har jag, inom lärarutbildningen, upplevt en brist på undervisning kring metoder och läromedel för elever med behov av stöd samt elever med funktionsvariationer. Utöver detta önskar jag arbeta inom särskola efter avklarad utbildning. LÄS MER
4. Musikämnets digitala pedagogik : En kvalitativ studie om hur digitala verktyg tillämpas av pedagoger i musikundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Digitala verktyg har idag fått en allt större betydelse inom skolan och dess musikundervisning där såväl läromedel som pedagogiska strategier har kommit att utvecklas igenom den digitala närvaron i rummet. Syftet med denna studie var därav att undersöka digitala verktyg samt hur de tillämpas av pedagoger inom musikundervisning på gymnasiet. LÄS MER
5. Kan du höra folkets sång : En kvalitativ studie över hur man arbetar med populärmusiken och folkmusiken i högstadiet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskapSammanfattning : Denna uppsats handlar om hur fyra musiklärare från tre skolor behandlar ämnena folkmusik och populärmusik i musikundervisningen på högstadiet, samt hur undervisnigen påverkas av de olika ramfaktorer som finns: klassrum, instrument och digitala redskap, klassernas storlek, lärarens utbildning och läromedel. Undersökningen och intervjufrågor har baserats på ett citat från den nya kursplanen i musik: ”Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. LÄS MER