Sökning: "Social exclusion at the school environment"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Social exclusion at the school environment.
1. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER
2. Arbetsterapeutiska interventioner i skolan för barn med ADHD- en scoping review
Magister-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Introduktion: Barn med ADHD upplever svårigheter i miljön de befinner sig i, främst skolan. Skolupplevelsen är utmanande och prestationen är sämre än förväntat. Oförmåga till stillasittande och upprätthålla koncentrationsförmågan medför svårigheter att prestera akademiskt. LÄS MER
3. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER
4. Vidare studier eller etablering på arbetsmarknaden? : En kvalitativ studie som fokuserar på unga vuxna med NPF
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The transition to working life is a difficult process for young people with neuropsychiatric disabilities. The transition to adulthood involves a complex interplay between one's visions, social and economic “opportunity structures'' that society delivers. LÄS MER
5. Ungdomar utanför normer : Det kommunala aktivitetsansvarets syn på autismspektrumstörningens påverkan på ungdomars skol- och arbetsmöjligheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : Utbildning är en viktig faktor för att bryta socialt utanförskap bland barn och unga. Syftet med studien var att undersöka hur ungdomars studie- och arbetsmöjligheter påverkas av diagnosen autismspektrumstörning samt hur det kommunala aktivitetsansvaret i en utvald kommun arbetar med denna målgrupp. LÄS MER