Sökning: "Spanska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden Spanska språket.

  1. 1. Elever om moderna språk : Några elevers erfarenheter om hur man bäst lär sig tyska, franska, spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Birgitta Ziemann; [2023]
    Nyckelord :Modern foreign languages; motivation; language learning; lower secondary school; Moderna språk; motivation; språkinlärning; språkdidaktik; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att synliggöra elevers erfarenheter om vad som gör ämnet moderna språk i år 8 och 9 intressant, genom att ta reda på hur eleverna upplever sina språkstudier och studera vilka faktorer som styr deras motivation. Jag har genomfört två intervjuer med sammanlagt åtta elever i åk 8 och 9 på högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER

  3. 3. BERTie Bott’s Every Flavor Labels : A Tasty Guide to Developing a Semantic Role Labeling Model for Galician

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Micaella Bruton; [2023]
    Nyckelord :natural language processing; NLP; Galician; low-resource language; low resource language; semantic role labeling; SRL; mBERT; XLM-R; transfer-learning; transfer learning; Spanish; verbal indexing; procesamento de linguaxe natural; NLP; Galego; lingua de recursos limitados; etiquetado de papeis semánticos; SRL; mBERT; XLM-R; aprendizaxe por transferencia; Español; indexación verbal; språkteknologiska verktyg; NLP; naturlig språkbehandling; galiciska; språk med begränsade resurser; semantisk rollmärkning; SRL; mBERT; XLM-R; överföringsinlärning; spanska; verbal indexering; verbalindexering; procesamiento del lenguaje natural; NLP; Gallego; idioma de bajos recursos; etiquetado de roles semánticos; SRL; mBERT; XLM-R; aprendizaje por transferencia; Español; indexación verbal;

    Sammanfattning : For the vast majority of languages, Natural Language Processing (NLP) tools are either absent entirely, or leave much to be desired in their final performance. Despite having nearly 4 million speakers, one such low-resource language is Galician. LÄS MER

  4. 4. Automatic Distractor Generation for Spanish Reading Comprehension Questions : Using language models to generate wrong, but plausible answers for multiple choice questions in Spanish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jorge Santiago Roman Avila; [2023]
    Nyckelord :Distractor Generation; Multiple Choice Questions; Reading Comprehension; Spanish Language; BERT; GPT; Distraktorgeneration; Flervalsfrågor; Läsförståelse; Spanska språket; BERT; GPT; Generación de Distractores; Preguntas de Opción Múltiple; Comprensión de Lectura; Lenguaje Español; BERT; GPT;

    Sammanfattning : A common evaluation method for students in the context of reading comprehension is the use of Multiple Choice Questions. A student must read a text and a question, and then choose the correct answer from a set of options, one of which one is the correct answer, and the other options are wrong. The wrong options are called distractors. LÄS MER

  5. 5. Hur kan läraren arbeta för att bibehålla motivationen hos elever som valt det moderna språket franska?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karina Bodych; [2023]
    Nyckelord :Moderna språk; Motivation; Franska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Varför tenderar elevers motivation för studier i det moderna språket franska att gå ner under högstadietiden? Vad kan lärare göra för att försöka bibehålla motivationen hos franskeleverna ända fram tills dess att de går ut årskurs 9?   Språkvalet i grundskolan står inför utmaningar, de flesta elever väljer något av de moderna språken tyska, franska eller spanska inför årskurs 6 men avhoppen från språkvalet ligger högt.   Trots att vi lever i en globaliserad värld där språkkunskaper öppna upp för mängder av möjligheter, leder till gemenskap i kulturella och sociala sammanhang verkar detta inte återspeglas i intresset att lära sig andra språk än engelska. LÄS MER