Sökning: "Välgörenhet pengar"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Välgörenhet pengar.

  1. 6. När emotionerna tar över : en kvantitativ studie om positiva och negativa emotioners påverkan på attityd och intentioner i en välgörenhetskontext

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Jenny Hedman; Fanny Wassén; [2019]
    Nyckelord :Välgörenhet; Emotionsladdade budskap; Emotioner; Attityder; Intentioner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker emotionsladdade budskap i annonser för ett välgörande ändamål, vilka väcker positiva emotioner respektive negativa emotioner. Närmare bestämt studeras huruvida dessa emotioner har en direkt påverkan på olika intentioner, och/eller om de medieras av attityden till behovet av hjälp. LÄS MER

  2. 7. "Det är väl dags att få någonting tillbaka" : En diskursanalys av känslor och makthierarkier i två välgörenhetsgalor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)

    Författare :Malin Ekholm; [2017]
    Nyckelord :Välgörenhet; engagemang; diskurs; gåvor; makthierarkier;

    Sammanfattning : Välgörenhet är ett stort samtida fenomen och så även välgörenhetsgalor. Vissa har argumenterat för biståndsarbete och välgörenhet har två sidor, altruism och egenintresse (Öhman, 2000). LÄS MER

  3. 8. Normpåverkan vid välgörenhetsdonationer : Ett kvantitativt fältexperiment

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Linda Nicklasson; Linda Guntell; [2016]
    Nyckelord :donations; welfare; norms; descriptive norms; provincial norms; social closeness norm; social psychology; donationer; välgörenhet; normer; deskriptiva normer; provinsiella normer; social närhetsnorm; socialpsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka om människors intentioner att donera pengar påverkas av deskriptiva normer. Följande hypoteser användes: 1) Både sociala närhetsnormer (du agerar som personer du känner samhörighet med gör) och provinsiellas normer (du agerar efter de lokala normer som gäller för platsen du befinner dig på) ökar människors intentioner att donera till välgörande ändamål jämfört med ett standardförfarande där välgörenhetsorganisationen enbart signalerar altruistiska ideal och 2) Sociala närhetsnormer leder till starkare intentioner att donera jämfört med provinsiella normer. LÄS MER

  4. 9. Hur berättelser om identifierade offer och statistisk information i välgörenhetsannonser påverkar hjälpande gentemot ingruppen och utgruppen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Erika Alf; Emma Eldered; [2016]
    Nyckelord :proportionsdominanseffekten; identifierbarhetseffekten; Välgörenhet; hjälpbeteende; ingruppsbias; Charity; helping behavior; identifiable victim effect; proportion dominance effect; in-group bias; Social Sciences;

    Sammanfattning : I pågående flyktingkris har hjälporganisationer haft svårigheter att samla in pengar till olika projekt. Att utforma annonser som motiverar till hjälpbeteenden är därför av stor vikt. Tidigare forskning visar att hjälporganisationer som presenterar annonser med en personlig berättelse om ett identifierat offer genererar flest donationer. LÄS MER

  5. 10. Donationer genom innovativa metoder : Vägen till fler företagsgivare för en ideell organisation

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sandra Lagestrå; Michaela Lindeback; Amanda Svedung; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Purpose: Innovation contribution • The purpose of this diploma thesis is to develop, for Läkarmissionen, an innovative fundraising method for increasing donations from businesses. Knowledge contributions • The purpose is also to examine how the innovation process could be run in non-profit organizations. LÄS MER