Sökning: "Välgörenhet pengar"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Välgörenhet pengar.
6. När emotionerna tar över : en kvantitativ studie om positiva och negativa emotioners påverkan på attityd och intentioner i en välgörenhetskontext
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : Denna uppsats undersöker emotionsladdade budskap i annonser för ett välgörande ändamål, vilka väcker positiva emotioner respektive negativa emotioner. Närmare bestämt studeras huruvida dessa emotioner har en direkt påverkan på olika intentioner, och/eller om de medieras av attityden till behovet av hjälp. LÄS MER
7. "Det är väl dags att få någonting tillbaka" : En diskursanalys av känslor och makthierarkier i två välgörenhetsgalor
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Umeå centrum för genusstudier (UCGS)Sammanfattning : Välgörenhet är ett stort samtida fenomen och så även välgörenhetsgalor. Vissa har argumenterat för biståndsarbete och välgörenhet har två sidor, altruism och egenintresse (Öhman, 2000). LÄS MER
8. Normpåverkan vid välgörenhetsdonationer : Ett kvantitativt fältexperiment
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka om människors intentioner att donera pengar påverkas av deskriptiva normer. Följande hypoteser användes: 1) Både sociala närhetsnormer (du agerar som personer du känner samhörighet med gör) och provinsiellas normer (du agerar efter de lokala normer som gäller för platsen du befinner dig på) ökar människors intentioner att donera till välgörande ändamål jämfört med ett standardförfarande där välgörenhetsorganisationen enbart signalerar altruistiska ideal och 2) Sociala närhetsnormer leder till starkare intentioner att donera jämfört med provinsiella normer. LÄS MER
9. Hur berättelser om identifierade offer och statistisk information i välgörenhetsannonser påverkar hjälpande gentemot ingruppen och utgruppen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I pågående flyktingkris har hjälporganisationer haft svårigheter att samla in pengar till olika projekt. Att utforma annonser som motiverar till hjälpbeteenden är därför av stor vikt. Tidigare forskning visar att hjälporganisationer som presenterar annonser med en personlig berättelse om ett identifierat offer genererar flest donationer. LÄS MER
10. Donationer genom innovativa metoder : Vägen till fler företagsgivare för en ideell organisation
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Abstract Purpose: Innovation contribution • The purpose of this diploma thesis is to develop, for Läkarmissionen, an innovative fundraising method for increasing donations from businesses. Knowledge contributions • The purpose is also to examine how the innovation process could be run in non-profit organizations. LÄS MER