Sökning: "Värderingsövningar"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet Värderingsövningar.
1. Avvikelser från det normala : en enkätstudie och en begreppsanalytisk studie av skolors normkritiska förhållningssätt i det förebyggande arbetet mot mobbning
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Jag har undersökt fyra olika skolors likabehandlingsplaner och samlat in svar från fyra olika skolor på en egen utformad enkät. Mitt fokus har legat på huruvida skolorna för-håller sig normkritiskt i sitt förebyggande arbete mot mobbning vilket innebär att för-hålla sig kritiskt till och synliggöra normer som marginaliserar vissa grupper av individer. LÄS MER
2. “Värdegrunden handlar om hur man är mot varandra och hur det känns i hjärtat” : – en kvalitativ studie om värdegrunden ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie är av kvalitativ karaktär och bygger på halvstrukturerade intervjuer av fem lärare från olika skolor. Syftet med denna uppsats har varit att ta reda på vilken syn lärare har på värdegrunden samt hur de anser sig arbeta med den. LÄS MER
3. Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? - En ständigt stillastående förändring?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? Syftet med litteraturstudien är att ge en översikt av hur jämställdhet och hushållsarbete är kopplat till kön hela vägen från hemmet till skolan och ämnet hem- och konsumentkunskap. Metoden för examensarbetet är litteraturstudie. LÄS MER
4. “...och den ena är rätt berömd” En kvalitativ studie om kategoriseringar och makt i sex- och samlevnadsundervisning inom projektet Unga möter unga.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Uppsatsens syfte är att göra en intersektionell och normkritisk undersökning av sex- och samlevnadsundervisning inom projektet Unga möter unga. Frågeställningarna har handlat om hur kategoriseringar kan skapas inom projektet och hur dessa kan förstås utifrån skillnadsskapande och maktstrukturer, samt hur socionomstudenterna upplevt projektet med tonvikt på kategoriseringar och dess konsekvenser. LÄS MER
5. Drama & vägledning : Metoder som speglar livet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)Sammanfattning : This study illustrates how drama methods and career counselling might interact. The aim is to investigate whether drama methods can enhance career counselling methods. Drama is here defined as an umbrella term that includes all forms of action methods used in psychology and education. LÄS MER