Sökning: "Vardagskunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Vardagskunskap.
1. Snacket dagen efter - En enkätstudie om gymnasieelevers attityder och språkbruk kring sex och sexualitet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelse om gymnasieelevers attityder och språkbruk gällande sex och sexualitet. En kvalitativ och kvantitativ analys användes på enkätundersökningen som genomfördes under våren 2019 i tre olika städer i Sverige. LÄS MER
2. Föräldrars erfarenheter av sin barns skolgång i särskolan : - åtta livsberättelser från barndom till tidigt vuxenliv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiengenomfördes genom narrativa kvalitativa intervjuer med tio föräldrar till åttabarn med intellektuell funktionsnedsättning. Syftet med studien var att ta varapå föräldrars erfarenheter från sina barns barndom, skoltid och övergång tillvuxenliv. LÄS MER
3. Geometri - om längdmätning : Hur mäter elever i åk 3-6?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/MatematikSammanfattning : .... LÄS MER
4. Modersmålsundervisning : Det gemensamma ansvaret för hela organisationen i grundskolan
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bristande kunskaper om modersmålsundervisning och dess organisering bland grundskolelärare kan ge fel uppfattningar om ämnets innehåll. Denna studie utgick ifrån olika ledningsaktörers professionella ansvar att utveckla grundskolelärarnas existerande kunskaper om hur (vi) modersmålslärare arbetar och är organiserade. LÄS MER
5. "De är väl som helt vanliga människor" - en studie om ungdomars uppfattningar om personer med utvecklingsstörning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka vad grundskoleelever har för uppfattningar om personer med utvecklingsstörning och om de uppfattningarna kan skilja sig åt beroende på om: - man går på en grundskola som inte har något samarbete med särskolan eller - på en grundskola som arbetar med inkludering och samverkan med särskolan och även har klasskamrater som är inskrivna i särskolan. Metod Studien utgår från teorin om sociala representationer. LÄS MER