Sökning: "Visitor attractions"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Visitor attractions.

  1. 1. Hur barriärer tar form i relation till parker : En kvalitativ studie av Scaniaparken och Cronhielmsparken i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :My Svensson; Aida Chentieva Cirak; [2023]
    Nyckelord :Barriers; Justice; Qualitative parks; Citizen dialogue; Social meeting places; Access; Accessibility; Attraction; Barriärer; Rättvisa; Kvalitativa parker; Medborgardialog; Sociala mötesplatser; Tillgång; Tillgänglighet; Attraktion;

    Sammanfattning : Parker som är av god kvalitet har blivit allt mer viktigare i stadsplanering. Att ha möjlighet till vistelse av en kvalitativ park har visat sig vara en bidragande faktor till en mer jämlik folkhälsa. Forskning pekar på att en park som innehar mycket barriärer brister i besöksvänlighet. LÄS MER

  2. 2. Hållbar besöksnäring inom geoturism : En fallstudie gällande Geopark Siljan, Dalarna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Jessika Torneport; [2021]
    Nyckelord :Geoparks; tourism; natural impact; soil wear; erosion; climate change; regional development.; Geoparker; besöksnäring; naturpåverkan; markslitage; erosion; klimatförändring; regional utveckling.;

    Sammanfattning : Dalarnas län har berikats med Geopark Siljan som är Sveriges första internationella geopark. Med sin spännande historia väcker geoparken ett ökatintresse för naturvärde och geologi hos de som besöker geoparken. LÄS MER

  3. 3. Trött på museum? : En kvalitativ studie om konsekvenserna av museitrötthet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Jolene Thieme; [2020]
    Nyckelord :museitrötthet; museum; museiupplevelse; kundnöjdhet;

    Sammanfattning : Today it is important for museums to be able to compete with other tourist attractions. To do that it is essential museum exhibits are designed to provide museum experiences made for all types of visitors. Museums need satisfied costumers therefore satisfaction is a main focus. LÄS MER

  4. 4. Film- och litteraturturism i Sverige : En kvalitativ studie av Wallanderland i Ystad och Millenniumtrilogin i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Supavadee Disayabuttra; Mira Ottosson; [2020]
    Nyckelord :Film and literature tourism; Wallander; Millennium; netnography; place marketing; commodification; digital marketing; Film- och litteraturturism; Wallander; Millennium; netnografi; platsmarknadsföring; kommodifiering; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : To travel in the footsteps of movies and books is something that attracts more and more tourists and the research in the field has often focused on the motivation of tourists when choosing a destination. This study instead focuses on how the businesses that organize the attractions work. LÄS MER

  5. 5. Dina fantasiparker i norr : En visuell diskursanalys av svenska nationalparkers turistbroschyrer rörande områden av fjällnatur och samebyar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Jennifer Nygren; [2019]
    Nyckelord :Visual discourse analysis; tourist discourses; representation about nature; Swedish national parks; tourist brochures; mountain nature; Sami villages; Visuell diskursanalys; turistiska diskurser; representationer kring natur; svenska nationalparker; turistbroschyrer; fjällnatur; samebyar;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar till att skapa insikt och kunskap kring turistiska diskurser rörande natur, genom att undersöka vilka bilder och representationer kring natur i de svenska nationalparkerna som framhävs i turistbroschyrer, hur människa-natur-relationer framställs men även vilka implikationer det kan framkalla. Med ett avgränsat fokus på nio nationalparker som uppfyller kriterierna av fjällkaraktär eller inbegriper renskötande samebyar. LÄS MER