Sökning: "Ylva Holmberg"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Ylva Holmberg.
1. Att erkänna, eller inte erkänna? : En argumentationsanalys utifrån Kantiansk etik, om erkännande av utomlands ingångna barnäktenskap
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : Genom denna studie undersöker jag argumentationen som ligger till grund för den svenska lagstiftningen om barnäktenskap, med fokus på erkännande av utländska barnäktenskap. Jag beskriver argumenten för att generellt sätt motverka barnäktenskap. LÄS MER
2. "Det är bara att våga" - Sex pedagogers resonemang kring musikens plats och funktion i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring musikens plats och funktion. För att komma in i forskningsfältet genomfördes en intervju med Ylva Holmberg, forskare på området. I studien ingår två förskolor som inte har någon musikinriktning. LÄS MER
3. Att skapa interaktion med barn som har dövblindhet-En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicinSammanfattning : Bakgrund: Få barn föds varje år med dövblindhet som varierar i grader av syn- samt hörselnedsättning. Information om kommunikationsstrategier till pedagoger och närstående krävs och audionomen bör vara inläst på hur interaktion skapas mellan barnet, pedagogerna och närstående. LÄS MER
4. Vem ska integreras och hur? En diskursanalys kring hur integration konstrueras då den kopplas till invandrare kontra då den kopplas till nationella minoritetsgrupper
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : In Sweden there is an integration policy and a policy for national minorities. The integration policy aims to integrate newly arrived immigrants (nyanlända invandrare), whereas the minority policy aims to maintain and strengthen the rights of the national minorities. LÄS MER
5. Makrostruktur och kohesion i berättande hos 6-åringar med och utan epilepsi
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : The purpose of this study was to examine the narrative skill of sixyear- olds in terms of macrostructure and cohesion, and its relation to narrative content, auditory attention, auditory short-term memory and three measures of word retrieval. A group comparison of macrostructure and cohesion was also performed between children with and without epilepsy. LÄS MER