Sökning: "att börja skriva"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden att börja skriva.

  1. 16. Vägar till skriftspråket : 1-3åringars tillgång till och intresse för skriftspråk i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Bertilsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; 1-3åringar; skriftspråk; pedagogisk miljö; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur två förskolepedagoger resonerar kring de yngsta barnens (1-3 år) tillgång till och intresse för skriftspråket. Detta för att skapa större kunskap om 1-3åringars skriftspråksutveckling och synliggöra den kompetens som finns hos de allra yngsta på förskolan. LÄS MER

  2. 17. Att förstå elevers missförstånd : Om olika tolkningar av analysbegreppet i en samhällsvetenskaplig lärandesituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Cecilia Renger; [2017]
    Nyckelord :analys; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; kognitiv reduktionism; tolkning; intentioner; begrepp; genre; litteracitet;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag utifrån ett konstruktivistiskt perspektiv undersökt elevers olika tolkningar av analysbegreppet genom att undersöka elva elevers skriftliga analys av en konflikt som en del av en examination. Detta har gjorts induktivt i en tematisk analys med förhoppningen att kunna öka förståelsen för elevers uppfattning om analysbegreppet. LÄS MER

  3. 18. Att skriva sig till läsning; en tillräcklig metod för elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Svanberg; [2017]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; ASL; IKT; läs- och skrivsvårigheter; specialundervisning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien vill belysa fördelar och nackdelar med metoden ASL utifrån de behov elever i läs- och skrivsvårigheter har och därmed väcka tankar kring hur ASL skulle kunna anpassas och kompletteras med andra metoder för att bättre möta dessa behov. Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att belysa hur väl metoden ASL anses fungera för elever i läs- och skrivsvårigheter på tre skolor i en kommun, samt om och i så fall hur ASL skulle kunna kompletteras och/eller anpassas för att bättre kunna möta behoven hos elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 19. "Men då hör ju alla vad man skriver!" Högstadieelever skriver genom att diktera med en app i sin Ipad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Lars Johansson; [2016-06-27]
    Nyckelord :skrivande; skrivsvårigheter; taligenkänning; diktering; Ipad;

    Sammanfattning : Dagens teknik för taligenkänning har hög precision, den är billig och är lätt att installera och börja använda på en Ipad eller Iphone. Eftersom dikteringsappar numera följer med Ipaden eller Iphonen på köpet kan elever på egen hand experimentera med att diktera i stället för att skriva. LÄS MER

  5. 20. Examensarbete Saz : stilanalysarbete Mohamed Abdelkarim- Bizqens prins

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för folkmusik

    Författare :Alex Ali Ali Shaker; [2016]
    Nyckelord :Ali Shaker; examensarbete Saz; folkmusik; Konstnärlig kandidatexamen i musik; huvudinstrument Saz; Stilanalysarbete Mohamad Adelkarim bizqens prins; institutionen för folkmusik;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Efter att ha skrivit biografin om Mohamad Abdelkarim och analyserat hans olika stilar genom att skriva noter till melodierna så har jag förstått ännu mer varför Mohamad anses vara en av dem som genom historien haft bäst teknik och känsla för sitt instrument, Bizq. Han behärskade instrumentet och var väldigt självsäker i sin musik. LÄS MER