Sökning: "attraktionsfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet attraktionsfaktorer.

  1. 1. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  2. 2. Kampen om företagsetableringar : Vad kan kommunerna göra och vad blir effekterna?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filip Boberg; David Jansson; [2023]
    Nyckelord :Företagsetableringar; attraktionsfaktorer; placehunting; relationsskapande; proaktivitet;

    Sammanfattning : Beroendeförhållandet mellan kommuner och dess näringsliv är påtagligt. För att en kommun ska nå tillväxt och välgång krävs ett välfungerande företagsklimat. Således blir nya företagsetableringar en viktig del i kommunernas utveckling. LÄS MER

  3. 3. "Offentlig verkar lite lame" : En fenomenografisk intervjustudie om studenters uppfattningar av IT-arbete inom offentlig sektor

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Klara Himmelstrand; Olivia Lundmark; [2020]
    Nyckelord :Attraktionsfaktorer; Employer branding; Fenomenografi; Generation Y; IT-kompetens; Offentlig sektor; Potentiella medarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka den variation som finns mellan IT-studenterna avseende deras uppfattningar om arbetsgivarens attraktivitet inom offentlig sektor. Denna kunskap kan bidra till att skapa en ökad medvetenhet hos arbetsgivare som kan bidra till ett anpassat konkurrenskraftigt employer brand för att säkerställa framtidens behov av kompetens inom offentlig sektor. LÄS MER

  4. 4. Mindre torgs möjligheter att attrahera framtidens konsumenter - En studie av Ale Torg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Mohlin; Emma Wegstedt; [2017-03-24]
    Nyckelord :mindre torg; attraktionsfaktorer; dragare; konkurrensfördelar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Konsten att attrahera och bibehålla framtidens talanger : En studie om hur projektledare och ingenjörer tänker kring valet av en arbetsgivare, samt vad som får dem att stanna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Nancy Danyal; Selma Efendic; [2017]
    Nyckelord :employer branding; recruiting; internal; external; elements of attraction; communication; associations; employerbranding; rekrytering; intern; extern; attraktionsfaktorer; kommunikation; associationer;

    Sammanfattning : Due to the globalization in the world the labour market has become more competitive. This study turns to the labour market in Sweden where there has noticeably been a lack of competency regarding engineers and project leaders in the technical industry. LÄS MER