Sökning: "barn taluppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden barn taluppfattning.

  1. 1. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : -  en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Flordh; [2023]
    Nyckelord :Arbetsminne; proximala utvecklingszonen; språkprofil; språkstörning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys : en innehållsanalys av TRR-materialet utifrån ramverket FoNS

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Zirk; [2023]
    Nyckelord :grundskola; matematik; taluppfattning; FoNS; läromedel; TRR;

    Sammanfattning : Bakgrund  Taluppfattning är ett viktigt och centralt område för läraryrket eftersom det förekommer återkommande i den svenska grundskolans obligatoriska moment med särskild relevans för grundskolans lägre åldrar. Både inom den internationella forskningen och i den svenska grundskolan görs det mätningar och bedömningar av taluppfattning. LÄS MER

  3. 3. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Nour Haddad; Maria Salloum; [2023]
    Nyckelord :Inlärning matematiksvårigheter; dyskalkyli; lärarens roll; insatser; elevens kunskaper; taluppfattning; elevens prestationer; aritmetisk förmåga;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER

  4. 4. Ett, två, tre… vad blir det? : En studie om förskollärares förhållningssätt och barns kunskaper kring taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Louise Petrescu; Mikaela Häggbom; [2022]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; kvalitativa intervjuer; Give-a-number-uppdrag med barn; fenomenografi; number-knower-levels;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares förhållningssätt kring taluppfattning samt barns förståelse för kardinaltalsprincipen. Delstudie 1 genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Hur kommunicerar pedagoger matematik med barn på förskolan?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Badman; Salime Mahmoud; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; samspel; matematik; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; undervisning; matematiska innehållsområden;

    Sammanfattning : INLEDNING Tidigare studier och mätundersökningar har visat att förskolor är i behov av utveckling i matematik och att barn visar allmän brist på intresse för matematik. Men genom träning minskar risken för att barnen känner olust för matematik. Barnens matematiska utveckling främjas genom tidig matematisk kommunikation. LÄS MER