Sökning: "barns utemiljö"

Visar resultat 16 - 20 av 209 uppsatser innehållade orden barns utemiljö.

  1. 16. Neutral natur och könskodad design? : En studie av könande processer i förskolans utemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Nilsson; Johan Sundberg; [2022]
    Nyckelord :Utemiljö; Förskola; Könande processer; Sociomaterialitet; Naturmaterial; Naturplatser; Designat material; Designade platser.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med ökad kunskap och förståelse för hur pedagogers förhållningssätt och barns interaktioner med förskolans utemiljöer samt utemiljöns materialitet medverkar i medskapande av könande processer. Studien anammar ett sociomateriellt perspektiv och är utformad utifrån kvalitativ metod i form av två fallstudier vid två separata förskolor. LÄS MER

  2. 17. Kvaliteter för högstadieskolgårdar : exemplet Strandängsskolan i Båstad

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Matilda Hermander; [2022]
    Nyckelord :högstadieskolgårdar; barns perspektiv; skolgårdar;

    Sammanfattning : The role of the school grounds is to support students’ health and development. Most of the research on school grounds focuses on pre- and primary school, while less is known about school grounds for adolescents. LÄS MER

  3. 18. "Den här skolan e ju ändå rätt så fin" : Barns tankar om platser i fritidshemmets utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rikard Schroeder; Maria Feldt; [2022]
    Nyckelord :Affordance theory; Meningserbjudande; Samtalspromenader; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att förstå hur barn på ett ur- och skur fritids förhåller sig till sin utemiljö. Mer specifikt ville vi ta reda på vilka platser som upplevdes roliga, tråkiga, lugna, vilda, vackra respektive fula. LÄS MER

  4. 19. Utomhusaktiviteter i förskolan och förskollärarens roll : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares resonemang om arbete med utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Margie Erman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; Outdoor teaching; Outdoor pedagogy; Preschool; Utemiljö; Utomhusundervisning; Utomhuspedagogik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att öka kunskapen om hur förskollärare uttrycker sig kring utomhuspedagogik och hur de resonerar kring hur det arbetet kan bidra till barns utveckling och lärande. För att analysera svaren till intervjufrågorna använder jag mig av sociokulturell teori som utgår från Vygotskij- och Deweyssynssätt och för att analysera svaren till intervjuerna i resultatdelen av studien. LÄS MER

  5. 20. Undervisningens betydelse för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till undervisning i förskolans inne- och utemiljö.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emelie Sedlacek Herbertsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER