Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 209 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När ska barnen vara med? : en kartläggning av skånska kommuners arbete kring barns deltagande i utveckling och förändring av fysisk utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Boman; Amanda Margaretha Odell Kling; [2024]
    Nyckelord :barn; barnperspektiv; barnets perspektiv; delaktighet; deltagande; fysisk planering; fysisk utemiljö; kommun; metod;

    Sammanfattning : Sedan 2020 har FN:s Barnkonvention varit lagstadgad i Sverige och alla barn har därför laglig rätt att vara delaktiga och delta i beslut och frågor som rör dem. Den fysiska utemiljön påverkar barn och att genom att låta barn delta i utveckling och förändring av densamma främjas bland annat barnets demokratiska kunskaper, barnets hälsa men också en hållbar stadsplanering. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Lekvärden och grönska på en urban skolgård : en undersökning av Tiundaskolans skolgård

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Julia Grassman; Ylva Ledberg; [2023]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; skolgård; lekvärden; urban grönska; friyta; Tiundaskolan;

    Sammanfattning : Kvaliteten på skolgårdar som utemiljö är mycket viktig för barn i deras vardag. En väl utformad utemiljö uppmuntrar till och möjliggör lek, vilket i sin tur är behövligt för barnens utveckling, hälsa och välmående. LÄS MER

  4. 4. "Man får vilja" : En studie om barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hanna Hedin; Alex Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; påverkan; förskola; relationer; utemiljö; barndomssociologi; yttre faktorer; förskollärare; förskolebarn; pedagog; det kompetenta barnet; agens; barns perspektiv; barnperspektiv; educare;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolebarn samt förskollärare resonerar om barns inflytande i förskolan. Vi vill även undersöka vilka möjligheter och begränsningar som finns för barns inflytande och hur förskollärare förhåller sig till de gränsdragningar de gör. LÄS MER

  5. 5. ... och benen är fulla med spring! Barns bristande rätt till en god utemiljö i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Emelie Rosqvist Ljungbäck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; utemiljö: utevistelse; miljölagstiftning; miljöförvaltning; hälsoskydd; tillsynsmyndighet; tillsynsansvar; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Today, 86% of children between the age of 1 and 5 are enrolled in preschools in Sweden. The outdoor environment is important to support children’s development, health, and wellbeing. Children’s perception of what an appropriate outdoor environment is often differs from what adults consider to be a god and healthy outdoor environment. LÄS MER