Sökning: "betygsättning gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden betygsättning gymnasieskolan.

  1. 1. Läroplanens betygskriterier och mål i instrumentkurserna : En studie i musikalisk bedömning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Oscar Olsén; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalundervisning; gymnasieskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbetet tar avstamp i de olika problematiska aspekter som kan uppstå vid bedömning av gymnasieelevers musikaliska prestationer. Det handlar i synnerhet om de vaga och subjektiva målformuleringar som finns skrivna i läroplanens kursmål gällande instrumentalspel. LÄS MER

  2. 2. Hur blir bedömningar likvärdiga, jämlika och inkluderande? : En studie om gymnasielärares syn på bedömningsarbetet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Filip Varenhed; Frida Williamsson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Betygsättning; Formativ bedömning; Summativ bedömning; Likvärdig bedömning; Inkludering; Jämlikhet; Idrott och hälsa lärare;

    Sammanfattning : Idag kan det vara problematiskt att bedöma och betygsätta elever i alla ämnen. Idrott och hälsa är ett komplext ämne där bedömning och betygsättning blir extra svårt eftersom det är ett praktiskt ämne som ska bedöma elevers rörelsekvaliteter. LÄS MER

  3. 3. NEW PUBLIC MANAGEMENT I GYMNASIESKOLAN : Bildlärares nya förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emma Karlsson; [2022]
    Nyckelord :nyliberalism; new public management; bildämnet; bildlärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka förståelse för hur new public management påverkat bildämnet i gymnasieskolan. Studien har utförts genom kvalitativa intervjuer med fyra bildlärare på tre gymnasieskolor och deras utsagor har analyserats utifrån en ramfaktorteori där ramfaktorerna är baserade på Anna Annerbergs påståenden om hur lärare påverkas av new publicmanagement. LÄS MER

  4. 4. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Akar Karami; Ronja Öven; [2021]
    Nyckelord :Grades; validity; stereotypes; motivation; culture; mathematics; equality; foreign; genders; mathematics education; Betyg; validitet; stereotyper; motivation; kultur; matematik; likvärdighet; utländsk; kön; matematik undervisning;

    Sammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER

  5. 5. Laborationer i ämnet biologi : Gymnasieelevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Heli Uronen-Hansson; [2019]
    Nyckelord :Laborationers syfte; formativ bedömning; betygsättning; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur gymnasieelever värderar laborationer i biologiundervisningen. Mer specifikt undersöktes vilka mål och syften med laborativt arbete som lyfts fram av eleverna själva. Vidare studerades elevers syn på formativ bedömning av laborationer som stöd i sin lärandeprocess. LÄS MER