Sökning: "detaljhandelsbranschen"

Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade ordet detaljhandelsbranschen.

  1. 11. En digitaliserad dagligvaruhandel : En studie om digitaliseringens påverkan på ekonomistyrningen vid upprättande av e-handel som ett komplement till fysisk butik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ebba Korsberg; Ellen Wetterholm; [2021]
    Nyckelord :e-commerce; digitalization; management accounting; management control; e-handel; digitalisering; ekonomistyrning;

    Sammanfattning : Inledning: Tillsammans med globaliseringen har digitaliseringen resulterat i ett så kallat detaljhandelsskifte, det vill säga att den traditionella fysiska detaljhandeln gradvis har utvecklats till e-handel. I dagsläget utgör e-handeln den största tillväxtmotorn inom detaljhandelsbranschen och handel av dagligvaror är en snabbt växande trend. LÄS MER

  2. 12. Utmaningar och möjligheter med digital transformation : En fallstudie om hur en detaljhandelsorganisation kan arbeta med marknadsföring i digitala kanaler

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Felicia Andersson; Olle Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Digital transformation; Digital technologies; Organizational transformation; Digital opportunities and challenges; Digital marketing; Retail business; Digital transformation; Digitala teknologier; Organisatorisk transformation; Digitala möjligheter och utmaningar; Digital marknadsföring; Detaljhandel;

    Sammanfattning : Digital transformation har lett till ökad användning av digitala teknologier, detta skapar förändringar i samhället som kan leda till att företag måste ta fram nya strategier för att vara fortsatt konkurrenskraftiga. Med en kvalitativ ansats i form av en fallstudie undersöker denna studie hur ett företag inom detaljhandeln kan hantera och struktureras efter digital transformation inom marknadsföring samt vilka möjligheter och utmaningar detta medfört gällande marknadsföring i digitala kanaler. LÄS MER

  3. 13. Marknadsföringslagen och dynamisk prissättning - Är prismarknadsföring i kombination med dynamisk prissättning förenligt med marknadsföringslagen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Thea Midby; [2021]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; marknadsföringsrätt; prismarknadsföring; dynamisk prissättning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Digitalisation has had a significant impact on the retail industry. Due to strong competition, price-conscious consumers and dynamic pricing (a pricing strategy in which prices varies several times throughout the day) prices in E-commerce are usually lower than prices in traditional commerce. LÄS MER

  4. 14. Små företags användning av marknadsföringsstrategier och upplevt hot från e-handel : En kvalitativ studie av små detaljhandelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Frida Pettersson; Matilda Sjögren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Små företags användning av marknadsföringsstrategier och upplevt hot från e-handel Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Frida Pettersson och Matilda Sjögren Handledare: Akmal Hyder och Zahra Ahmadi  Datum: 2020 - juni    Syfte: Studien har undersökt hur små lokala butiker arbetar med marknadsföringsstrategier och hur butikerna påverkas av ökad e-handel. För att besvara studiens syfte har störst fokus varit att undersöka hur e-handel har påverkat detaljhandelsbranschen och vad butikerna använder för strategier för att hävda sig mot e-handel. LÄS MER

  5. 15. Motivation utifrån en detaljhandelsanställds perspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Ioannidou; Izabelle Augustsson; [2020]
    Nyckelord :motivation; motivationsfaktor; detaljhandeln; detaljhandelsbranschen;

    Sammanfattning : Studien är till för att få en fördjupad bild om vad som motiverar anställda till att arbeta inom detaljhandelsbranschen. Eftersom anställdas motivation har en stor påverkan på deras arbetsprestation och företagets omsättning, undersöktes vad som motiverar anställda att arbeta inom detaljhandelsbranschen. LÄS MER