Sökning: "elevernas text"
Visar resultat 1 - 5 av 603 uppsatser innehållade orden elevernas text.
1. Varför fortsätter jag? : En kvalitativ studie med salutogen ansats om varför lärare stannar i professionen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Studien ämnar undersöka hur lärare beskriver sin arbetssituation och vad som motiverar dem att stanna i professionen. Studien syftar också till att undersöka hur lärarna själva beskriver eventuella problem i sitt arbete och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER
2. Inferensläsförmåga och strategiorienterad undervisning för andraspråkselever : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Att ha en god läsförståelse är en grundläggande förutsättning för att klara sig i dagens kommunikationssamhälle. Idag ser man att svenska som andraspråkselever i allt större utsträckning inte klarar godkänd nivå i läsförståelse på de nationella proven i grundskolan och på gymnasiet. LÄS MER
3. En aktiv reception : strategianvändning för att underlätta läsförståelsen i ett främmande språk
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att belysa en lässtrategis relevans för läsförståelsen i ett främmande språk för en grupp elever i kursen Moderna språk 3 på gymnasiet, genom tre läsförståelsetester. Vid testen fick eleverna samma text att läsa, och fick besvara samma innehållsfrågor. LÄS MER
4. Undervisning bredvid ordinarie utbildning : Jämförelser mellan läxhjälp, privatundervisning och Supplemental instruction
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Abstrakt Denna text är tänkt att jämföra läxhjälp, supplemental instruction samt privatundervisning. För att kunna jämföra de tre delarna med varandra söktes forskningsartiklar inom respektive område. LÄS MER
5. Musiklyrikens critical literacy-utvecklande potential : En normkritisk lyrikanalys av Joakim Bergs låttexter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : I denna studie genomförs en normkritisk textanalys av ett urval av Joakim Bergs texter i syfte att beskriva hur normer om etnicitet och trostillhörighet uttrycks. Vidare har studien en didaktisk funktion och syftar till att belysa hur musiklyrik kan fungera i svenskämnets critical literacy-utvecklande undervisning. LÄS MER