Sökning: "examensarbete att arbeta läsning"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden examensarbete att arbeta läsning.

  1. 6. Den gröna markens marginalisering : En diskursanalys av omförhandlade konstruktioner av välfärdens landskap

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Alva Zalar; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord som ett examensarbete inom Masterprogrammet i stadsplanering på Blekinge Tekniska Högskola under våren 2019. Det finns en större mängd forskning som resonerar kring nya entreprenörsurbanistiska ideal som sätter både planeringen som verksamhet och staden i ett nytt sammanhang. LÄS MER

  2. 7. DEN OVILLIGE LÄSAREN En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jakob Boethius; Emilia Hjertman; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ABSTRACT Examensarbete: 15 hp Titel: Den ovillige läsaren – En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv. Författare: Jakob Boëthius, Emilia Hjertman Kurs: MK 1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin: Vårterminen 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 51 Antal ord: 19 942 Syfte: Att undersöka hur ett antal svenska förlag hanterar konflikten mellan pojkars brist på läsning och att pojkars läsmönster riskerar att stärka könsstereotyper. LÄS MER

  3. 8. Läsförståelse - mer än bara att förstå : fyra lärares beskrivningar av arbetet med läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Hanna Andersson; Hanna Sjöholm; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelseundervisning; faktorer; lässtrategier; textsamtal; högläsning; en läsande klass;

    Sammanfattning : I detta examensarbete studeras hur lärare beskriver sin utformning av läsförståelseundervisning i grundskolans tidigare år. För att göra studien möjlig har vi valt att intervjua fyra verksamma lärare. LÄS MER

  4. 9. Lässvårigheter som ett resultat av bristande läsutveckling och motivation : En litteraturstudie om lässvårigheter i de yngre åldrarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Tove Ojala; Rebecca Levinsson Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Lässvårigheter; läsutveckling; motivation; fonologisk medvetenhet; sociala faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att granska vad forskning säger om lässvårigheter hos elever i de yngre åldrarna. Vad beror lässvårigheter på och vad kan det leda till hos eleven? Vilka metoder finns för att förebygga och åtgärda lässvårigheter? Detta examensarbete är en litteraturstudie där vetenskapliga publikationer analyserats. LÄS MER

  5. 10. Oron över håravfall mitt i medeltidens litteratur -Hur fyra lärare integrerar sex- och samlevnad i svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Johansson; Louise Ingvarsson; [2016]
    Nyckelord :det vidgade textbegreppet; estetisk läsning; efferent läsning; fiktion; flerstämmighet; genus; kompensatoriskt uppdrag; lysskompetens; lyssna; lärarutbildning; läsa; osynlig pedagogik; presentationsskrivande; relationer; sakprosa; sex- och samlevnad; synlig pedagogik; skriva; svenskämnesdidaktik; svenskämnesmetodik; svenskämneskonceptioner; skönlitteratur; tala; tankeskrivande; tematisk undervisning; värdegrund; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : SammandragUtgångspunkten för vårt examensarbete är att vår lärarutbildning inte har inkluderat hur visom blivande lärare kan integrera det ämnesövergripande kunskapsområdet sex- ochsamlevnad i svenskämnet i gymnasieskolan. Syftet med denna undersökning är därför attundersöka hur lärare kan arbeta med att integrera sex- och samlevnad i svenskämnet pågymnasiet. LÄS MER