Sökning: "examensarbete att arbeta läsning"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden examensarbete att arbeta läsning.

  1. 16. Fröken, får vi spöka snart? - att skapa texter på ett lustfyllt sätt i Tragetonsarbetet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Larsson; Annelie Holm; [2009]
    Nyckelord :Trageton-metoden; datorer; lärandeteorier; läsa;

    Sammanfattning : Syfte: Det primära syftet med att skriva ett examensarbete är att fördjupa den egna kunskapen i lärarprofessionen. Därför är vårt övergripande syfte med denna uppsats är att utveckla en djupare förståelse kring hur en pedagog arbetar kring skapandet av text på ett lustfyllt sätt i läs- och skrivmetoden Att skriva sig till läsning. LÄS MER

  2. 17. Stora Böcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Josefin Sjöström; Lisa Wahlberg; [2008]
    Nyckelord :avkodningsinriktning; gemensam läsning; helspråksinriktning; kiwi; läsinlärning; Nya Zeeland; skolsystem; storboksmetoden; vägledd läsning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vilka förutsättningar som finns att arbeta med storboksmetoden och relatera dessa till hur storboken används på Nya Zeeland. Undersökningen är av kvalitativ karaktär och bygger på en kvalitativ enkätundersökning, intervjuer med fyra lärare samt en intervju med en förlagsredaktör på Bonnier Utbildning. LÄS MER

  3. 18. Skönlitteratur i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Barrander; Linda Bylund; [2007]
    Nyckelord :Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om skillnaderna mellan att grunda sin undervisning på tematiskt arbete med skönlitteratur, och att grunda den på arbete med färdigproducerat läromedel. Vi ville ta reda på vilken betydelse läsning av skönlitteratur har för undervisningen, och vilken roll skolbiblioteket har i detta arbete. LÄS MER

  4. 19. Datorunderstödd läsinlärning : Att skriva sig till läsning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Tina Riwik; [2007]
    Nyckelord :Skriva sig till läsning; Läsvägen; Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : ISB Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap Examensarbete 10 poäng Sammanfattning _______________________________________________________ Tina Riwik Datorunderstödd läsinlärning- Att skriva sig till läsning Våren 2007 Antal sidor: 36 inklusive bilagor __________________________________________________________________________ Syftet med denna studie var att belysa hur några yrkesverksamma förskollärare och lärare arbetar med läsinlärning, hur de använder datorn som hjälpmedel för att stimulera barnens språkutveckling och läsinlärning. Syftet var också att ta reda på vilka förutsättningar som krävs för att undervisningen ska kunna bedrivas. LÄS MER

  5. 20. Läslustmetoden ­ något för skolan?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Charlotte Jonsson; Louise Walting; [2007]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läslustmetoden; Motivation;

    Sammanfattning : ABSTRACTVarför är det så få gymnasieungdomar, främst pojkar, på de praktiska gymnasieprogrammen som läser skönlittera-tur? Den frågan ställde vi oss efter att en av författarna till detta examensarbete gjort ett tappert försök att hålla enlektion i litteraturhistoria med en idrottsklass på gymnasiet under sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu). Efteren föreläsning som genomfördes som en teaterföreställning på samma författares sommarjobb, som handlade omatt väcka läslusten, bestämde vi oss för att pröva en av oss utvecklad "läslustmetod" under vfu:n under hösttermi-nen 006 (v. LÄS MER