Sökning: "explicit inlärning"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden explicit inlärning.
1. Språksyn i läromedel för spanska årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Denna studie undersöker genom en kvalitativ innehållsanalys språksynen i två förlagsproducerade läromedel för spanska i årskurs 9, Colores 9 och Gracias 9. Kursplanen för moderna språk i grundskolan har en uttalad funktionell och handlingsorienterad språksyn som utgår från den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). LÄS MER
2. Rättsstaten och dess principer i lärares undervisningsmaterial : En undersökning om lärares didaktiska val och elevers förutsättningar i Samhällskunskap 1b
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares didaktiska val avseende undervisning om rättsstatens principer samt de rättsstatsprinciper som kommer till uttryck i deras undervisningsmaterial. Detta har bakgrund i frågans relevans i koppling till samhällskunskapsämnets syfte och innehåll, och till ett samhällstillstånd där frågan om rättsstatens utformning blivit alltmer aktuell. LÄS MER
3. Att ta tillvara högläsningens potential i undervisningen : en studie om några lärares förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap i årskurs F–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studiens syfte är att nå fördjupad kunskap kring några lärares allmänna förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap och deras beskrivningar av hur de implementerar sådana förhållningssätt i sin praktik i årskurs F–3. Studien har en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade intervjuer genomförts med verksamma lärare i årskurs F–3. LÄS MER
4. “Om det bara fanns ett GIS-program som var så enkelt” : En studie kring geografilärares relation till geografiska informationssystem i årskurs 7–9
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Geografi som skolämne är nyanserat och innehållsrikt där specifika metoder och verktyg är väsentliga för inlärning. I och med ett utvecklande digitaliserat samhälle resulterar det till behovet av att lära ut datoriserande verktyg i geografi, däribland Geografiska informationssystem (GIS). LÄS MER
5. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER