Sökning: "feminists’ theory"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden feminists’ theory.
1. Hur framställs gärningspersoner beroende på kön? : En kritisk diskursanalys av hur svensk dags- och kvällspress porträtterar gärningspersoner utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Utifrån kritisk diskursanalys som metod och tillvägagångssätt har denna studie analyserat hur de rikstäckande nyhetstidningarna Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter porträtterar och beskriver kvinnan respektive mannen som gärningsperson med genusperspektivet som utgångspunkt. Studien har genomförts genom en jämförande analys av nyhetsartiklar utifrån två kända rättsfall, mordet i Arboga med Johanna Möller och Mohammad Rajabi samt styckmordet i Karlskrona med Anatoliy Pettersson och Leonard Höglind som gärningspersoner. LÄS MER
2. Goddess, Lover, Mother, Witch : Feminist Revisionist Mythmaking and Feminine Morphology of Narrative in Madeline Miller’s Circe
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This thesis aims to position Circe by Madeline Miller as an example of feminist revisionist mythmaking and investigate some of the novel’s revisionary practices. I thus begin by introducing the project of feminist revisionism, as conceptualized by several different feminist thinkers. LÄS MER
3. Digitala dialoger : En analys av affordansers påverkan på antifeministisk kommunikation på plattformarna X, Instagram och Rumble
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/MedieteknikSammanfattning : Den här studien undersöker vilka affordanser sociala medie plattformarna X, Instagram och Rumble förser och hur affordanserna används av tre olika antifeministiska kreatörer. Vi använde oss av Treem och Leonardis teori om affordanser, där observationsschemat delades in i synlighet, varaktighet, redigerbarhet och anknytning. LÄS MER
4. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER
5. Building Bridges Through Visual Manifestations of Statelessness : Decolonial feminism and coalitional engagement against denial of genocide in the Dominican Republic
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/REMESO - Institutet för forskning om Migration, Etnicitet och SamhälleSammanfattning : The work presented aims to show the complexity, causes, and challenges of being stateless in the Dominican Republic through the medium of documentaries. This thesis will also uncoverpossibilities of resistance and coalitional engagement. LÄS MER