Sökning: "forskning om stress i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 131 uppsatser innehållade orden forskning om stress i skolan.

  1. 16. Elevstress och vägledning i högstadiet : Från studie- och yrkesvägledares samt lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elias Bergbom; Börje Bergström; [2022]
    Nyckelord :stress; psykisk hälsa; skolstress; grundskolan; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Elevstressen i den svenska högstadieskolan har ökat under en längre tid, vilket kan få en rad konsekvenser. Genom vägledning kan bland annat studie- och yrkesvägledare samt lärare underlätta för de stressade eleverna. LÄS MER

  2. 17. Högstadielärares upplevda återgång från distansundervisning till klassrumsundervisning : en studie om behovet av förutsättningar för undervisning och ledarskapets förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Viktorsson; Anton Hegart; [2022]
    Nyckelord :Läroplansteori; ramfaktorteori; situationsanpassat ledarskap undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om hur högstadielärare upplever skiftet från distansundervisning till klassrumsundervisning. Detta studeras med fokus på lärares ledarskap samt hur skolan upplevs ge förutsättningar för lärares förändrade undervisningssituation. LÄS MER

  3. 18. ”Är du stresstålig och flexibel?” : En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Wendel; [2022]
    Nyckelord :Lärare; Organisatoriska förutsättningar; Skolutveckling; Stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wendel, Hanna (2022). ”Är du stresstålig och flexibel?” -  En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress. LÄS MER

  4. 19. Man stämplar inte ut från ett hälsofrämjande arbete : En studie om hälsofrämjande arbete i gymnasieskolan och dess betydelse för elevers lärande och prestation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Torége; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka den syn, personal i gymnasieskolans har på hälsofrämjande arbete, dess betydelse för elevers lärande och prestation samt om finns behov av att tydliggöra det hälsofrämjande arbetet. Uppsatsen tar utgångspunkt i en bakgrund som visar att det hälsofrämjande arbetet är bristande inom gymnasieskolan, samtidigt som ungas hälsoproblem ökar i form av brist på fysisk aktivitet, ökade stillasittande och ökande psykiska ohälsa. LÄS MER

  5. 20. "Är det fler som känner så här?" : En studie om ungdomars tankar och erfarenheter av psykisk ohälsa, könsroller och sociala förväntningar.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Alice Toll; Rafia Isabelle Nazneen; [2021]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; ungdomar; könsroller; socialkonstruktionism; genusperspektiv; hjälpsökarbeteende;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en förståelse för gymnasieelevers erfarenhet och syn på psykisk ohälsa samt deras hjälpsökarbeteende vid psykisk ohälsa. Därtill vilken påverkan könsroller och normer kan ha på hur gymnasieelever samtalar om känslor och psykisk ohälsa, samt hur psykisk ohälsa kan yttra sig. LÄS MER