Sökning: "forskning om stress i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 131 uppsatser innehållade orden forskning om stress i skolan.
11. Det handlar inte bara om vad vi kan göra i skolan, det handlar om hela samhället : En studie om elevhälsoteams upplevelser av psykisk ohälsa bland grundskoleelever
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Tidigare forskning visar samband mellan psykisk ohälsa bland grundskoleelever och höga krav i skolan, samt stressen som detta medför. En viktig del i skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete är elevhälsoteamen, vars centrala uppgift är att medverka till att stärka elevernas hälsa. LÄS MER
12. Elevers förflyttningar före och efter idrottslektioner – mer än bara förflyttningar?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : På platser utanför de formella undervisningssituationerna har skolan inte alltid insyn i de kunskaper och värderingar som förmedlas, eftersom skolpersonal inte alltid är närvarande. Sådana platser kan vara de förflyttningar och övergångar som eleverna gör mellan olika platser i samband med idrottslektioner. LÄS MER
13. Vem eller vilka vänder sig gymnasieelever till i påfrestande situationer?
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vem eller vilka gymnasielever vänder sig till i påfrestande situationer. 98 gymnasielever från Västra Götaland deltog i studien. Medelåldern bland deltagarna var 17,5 år. Med en kvantitativ ansats har författarna undersökt denna företeelse med hjälp av webbenkät. LÄS MER
14. Räkna med fokus! : En experimentiell studie om mindfulnessmeditations påverkan på elevers prestation på och upplevelse av matematikprov i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Forskning har fått fram lovande resultat för att mindfulness kan vara ett framgångsrikt verktyg att implementera i skolan. Mindfulness-baserade skolinterventioner är ett område som har fått stor uppmärksamhet de senaste tio åren men sett ur ett vetenskapligt perspektiv, är studierna angående MBSI få. LÄS MER
15. Föräldrars upplevelser av att leva med ett barn som har Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) hos barn är en av världens vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Många människor har förutfattade meningar angående vad ADHD är, men att få lära sig och förstå hur det är att vara förälder till ett barn med ADHD och förstå vad dessa föräldrar går igenom varje dag, finns det inte tillräckligt mycket forskning om. LÄS MER