FATTAR DU INTE BUSINESSEN SÅ KAN DU GÅ HEM

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Författare: Hilma Hofström; Fredrik Esselin; [2023-09-07]

Nyckelord: HR-chef; Inflytande; Ledningsgrupp; Roll;

Sammanfattning: Syfte: HR skapar enligt forskningen ett värde i organisationer de verkar i. Det finns emellertid en splittring i litteraturen gällande HR-funktionens bidrag. Detta kan skapa en brist på inflytande för professionen och en ambivalent inställning till yrket bland personalvetarstudenter och yrkesverksamma inom HR. Studien ämnar undersöka och belysa HR-chefers upplevda inflytande i ledningsgrupper. Frågeställningarna berör även vilka roller HR-chefer tar samt vilka metoder och strategier de använder. Detta för att få en bredare förståelse av deras inflytande och ställning i ledningsgruppen. Teoretisk inramning: Teorin som används för att analysera de empiriska fynden är främst Ulrich och Brockbanks The HR Value Proposition som beskriver hur HR-funktionen kan generera värde i en organisation. Som en kompletterande teoretisk utgångspunkt beskrivs Bourdieus kapitalteori som belyser de resurser människor har i form av exempelvis ekonomiskt, symboliskt och socialt kapital, vilket kan anses påverka en persons inflytande. Studiens teoretiska referensram innehåller även tidigare studier som berör HR-funktionens roll och inflytande. Metod: Studien tar en kvalitativ forskningsansats och undersöker HR-chefers upplevelser genom semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet kodas och analyseras tematiskt enligt intervjuguidens teman för att sedan behandlas under huvudtemat; upplevt värdeskapande och därefter två underteman; verksamhetsperspektivet och relationsperspektivet. Därefter analyseras materialet utifrån teorier och tidigare forskning på området. Huvudsakliga resultat: Grundat på det empiriska materialet har det framkommit att HR-chefer upplever sig ha ett högt inflytande i relation till andra servicefunktioner i ledningsgruppen, men att inflytandet samtidigt är marginellt i relation till de funktioner som driver kärnverksamhetsfrågorna. HR-chefernas inflytande påverkas av intervjupersonernas upplevda värdeskapande sett till organisationens affär. Det upplevda värdeskapandet påverkas i sin tur av HR-chefernas verksamhetsanknytning och relationer till vd:n och övriga ledningsgruppsmedlemmar. En slutsats är alltså att HR-chefers relationsbyggande och förmåga att arbeta verksamhetsnära är avgörande för deras inflytande i en ledningsgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)