Sökning: "grundskolan ansvar"

Visar resultat 21 - 25 av 245 uppsatser innehållade orden grundskolan ansvar.

  1. 21. Att utmana föreställningar : En kvalitativ studie om genusmedveten vägledning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Szucs; Mattias Hallgren; [2022]
    Nyckelord :Genus; Kön; Studie- och yrkesval;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupade kunskaper om studie- och yrkesvägledares syn på genusmedveten vägledning i grundskolan. Vi vill även att få fördjupade kunskaper om vilka metoder och verktyg som vägledarna använder i arbetet med genusmedveten vägledning. LÄS MER

  2. 22. "Kalle och Mats köper ett hus, inga konstigheter, det bara var så" : en studie om hur grundskolor i Umeå kommun arbetar med hbtqi-frågor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Moa Lindholm; Emma Bergdahl; [2022]
    Nyckelord :hbtqi; grundskolan; utbildning; inkludering; samverkan;

    Sammanfattning : Studien belyser skolans betydande roll i barns och ungas lärande samt deras personliga utveckling. Syftet med studien är att undersöka hur aktörer på olika nivåer inom grundskolan i Umeå kommun arbetar med hbtqi-frågor. Sex stycken intervjuer genomförs med politiker, rektorer, en lärare samt en skolkurator. LÄS MER

  3. 23. En så kallad SYV-plan : Om organisatoriska förutsättningar för att förankra studie- och yrkesvägledning på grundskolans lågstadium

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heidi Gredvall; Rebecca Norlinder Wright; [2022]
    Nyckelord :Vid vägledning; lågstadiet; kommunal SYV-plan; organisatoriska förutsättningar; förändringsarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning På grund av dagens föränderliga arbetsmarknad är det viktigt att barn bibehåller ett öppet sinne och att processen för att förbereda dem inför framtidsval inleds redan i lågstadieålder. Kontinuerlig studie- och yrkesvägledning är således nödvändig. Studie- och yrkesvägledning är hela skolans ansvar. LÄS MER

  4. 24. Vikten av prao i grundskolan. : Det kostar att inte investera i ungas valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Malin Winberg; Josefin Krans; [2022]
    Nyckelord :Prao; samordning; samverkan; valkompetens; vid vägledning;

    Sammanfattning : Huvudmännens ansvar för organisering av prao och den vida vägledning i grundskola har förtydligats i och med att prao gjordes till obligatorium 2018. Syfte med prao och vid vägledning är att ge elever på grundskolan verktyg för att kunna göra väl underbyggda val till ett framtida studie- och yrkesliv. LÄS MER

  5. 25. Skolsköterskor efterfrågar fysioterapeutisk kompetens inom elevhälsoarbetet i grundskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cajsa Gider; Frida Höglund; [2022]
    Nyckelord :Fysioterapi; Inlärning; Kvalitativ studie; Skolhälsovård; Skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vikten av fysisk aktivitet är ett faktum, trots detta rör sig barn och ungdomar allt mindre. Skolan är den främsta arenan att nå alla barn. Skolsköterskan är den enda inom skolan som träffar alla elever och är den på skolan som ansvarar för att främja fysisk och psykisk hälsa hos elever. LÄS MER