Sökning: "hålla lektion"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hålla lektion.

  1. 1. Personligt-, konstnärligt-, musikaliskt eller unikt uttryck? En aktionsstudie på ett estetiskt program, hur kommunikation kring kunskapskravet rörande personligt uttryck kan underlättas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Herman Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Personligt uttryck; Musik; Sång; Bedömning; Gymnasium; Personal expression; Music; Singing; Assessment; Highschool; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative action study that through interviews studies how teachers and students in an aesthetics program in highschool defines and thinks about the term “personal expression” and what the student should do to meet the expectations for fulfilling the requirements concerning that particular grade. The purpose is to increase the knowledge about what differences and similarities there are, learn about the students perspective and suggest pedagogical actions based on the results that can favor the communication about the assessment between students and teacher. LÄS MER

  2. 2. Lärmiljöns inverkan på matematiklärande ur elevperspektiv : "…och sedan är jag typ stolt över mig att jag har jobbat i en hel lektion med matten.”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nicole Bohac; Tereza Laxhed; [2021]
    Nyckelord :elevperspektiv; lärmiljö; matematiksvårigheter; speciallärarstöd; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Behovet av stöd i matematik ökar för elever under högstadiet enligt Statistiska Centralbyrån. För att anpassningar ska lyckas behöver de individuella behoven av lärmiljö förstås. Men elevers röster hörs sällan i frågor som rör lärmiljö och matematiklärande vilket innebär att förståelse för elevperspektivet brister. LÄS MER

  3. 3. Rollskådespel - ett undervisningsverktyg för historieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pelle Flemark; Jesper Ronge Drangel; [2019]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Historia; Historiedidaktik; Historieklassrummet; Inre motivation; Inre och yttre motivation; Motivation; Rollskådespel; Rollspel; Variation; Variationsteori;

    Sammanfattning : Många av studierna som görs gällande rollspel i historia handlar om längre former avrollspel som sträcker sig över flera lektioner. Mot denna bakgrund valde vi att i dennakvalitativa studie undersöka om det gick att hålla en kortare variant av rollspel som gåratt rama in under endast en lektion. LÄS MER

  4. 4. ”Man är tvungen att jobba på andra sätt för att hålla sig till läroplanen” : En studie om muntlig kommunikation under engelsklektioner

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rebecca Hultman; [2018]
    Nyckelord :Oral communication; mediation; communicative language teaching; English; English language teaching; Muntlig kommunikation; mediering; helhetsförståelse; kommunikativ språksyn; engelskundervisning;

    Sammanfattning : This degree project aims to yield new knowledge about oral communication in English classes by investigating whether and to what extent students are given opportunities to develop their communicative abilities. A socio-cultural and pragmatic perspective was adopted and previous research was thoroughly examined. LÄS MER

  5. 5. Teori i musikklassrummet : En studie om musiklärares arbetssätt vid teoretiska moment

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erika Fahlgren Rehnman; [2014]
    Nyckelord :Fenomenografi; Didaktik; Musikdidaktik; Motivation; Lärande;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras tre lärare och deras arbetssätt när de arbetar med de teoretiska delarna i musikundervisningen. Studien skildrar hur musiklärare kan undervisa teoretiskt i ett klassrum där eleverna är vana vid att arbeta praktiskt-estetiskt. LÄS MER