Sökning: "huvudfrågeställning"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade ordet huvudfrågeställning.

  1. 1. Att växa upp i en digital värld : En experimentell studie om skillnaden på inlärning från e-böcker jämfört med traditionella böcker hos tvååriga barn

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofia Engström; Evelina Krumm; [2023]
    Nyckelord :inlärning; e-böcker; deklarativt minne; verbal förmåga; digital media; joint media engagement; transfer deficit;

    Sammanfattning : Användandet av digital media hos små barn har ökat drastiskt de senaste åren, däribland läsning av e-böcker. Tidigare forskningsfynd är tvetydiga gällande effekterna på inlärning från e-böcker. LÄS MER

  2. 2. Grönare gata på 25 kvadrat : en studie av utmaningar och möjligheter med biodiversitetsfrämjande parklets i urban miljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Amanda Freng Blümke; [2023]
    Nyckelord :parklet design; biodiversitet; pollinatörer; innovation; taktisk urbanism; växtdesign; ekologisk hållbarhet; SPUGS; urban ekologi; ekosystemtjänster; framtidsvisioner; ruderatmarker; naturen som förebild; torktåliga arter; sociala värden;

    Sammanfattning : Idag lever nästan 90% av Sveriges befolkning sina liv i urbana miljöer. Eftersom expansionen i många städer blivit begränsad riktas i stället blickarna mot den täta staden som lösning på problemet. Men med förtätning följer också många utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Zoinks! Könsrollen var är du? : En kvantitativ innehållsanalys av könsroller i barnprogrammet Scooby-Doo

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Charlotta Berner; [2023]
    Nyckelord :Gender roles; Scooby-Doo; Childrens programs; Identity; Gender; Könsroller; Scooby-Doo; Barnprogram; Identitetsskapande; Genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvantitativ innehållsanalys som mäter manliga respektive kvinnliga egenskaper i syfte att identifiera könsroller hos huvudkaraktärerna i barnprogrammet Scooby-Doo. Arbetet har utgått från ett teoretiskt ramverk som grundats i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Is the media just a copycat or a watchdog?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Raunio; Alice Johansson; Emilia Külick; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : Nyckelord: Media, väktare, vakthund, informationsförmedlare, tystnad Studiens syfte: Syftet med studien är att utvärdera hur väl media uppfyller sin roll som väktare i sin vardagliga rapportering i Sverige. För att ta reda på detta undersöks även om det skiljer sig mellan affärspress och annan media, samt vad det innebär för medias väktarroll när de inte rapporterar alls. LÄS MER

  5. 5. ”De verkar inte tro att folk med utländsk bakgrund kan vara kompetenta alls” : En kvantitativ studie om varför individer med utländsk bakgrund har svårare att klara prövningen till polisutbildningen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Lans; Victoria Judez; [2022]
    Nyckelord :Diversity; Police; Foreign background; Cultural capital; Social capital; Habitus; Intersectionality; Mångfald; Polis; Utländsk bakgrund; Kulturellt kapital; Socialt kapital; Habitus; Intersektionalitet;

    Sammanfattning : Med tanke på den variationsrikedom som finns bland svenska medborgare är det relevant att arbeta för en ökad mångfald på arbetsplatserna i samhället. Att öka mångfalden och attraktiviteten för polisyrket är ett aktuellt ämne då Polismyndigheten har som ambition att bibehålla den kompetens som mångfald tillför samt för att spegla det samhälle de verkar i. LÄS MER