Sökning: "inkludering segregering i skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden inkludering segregering i skolan.
6. Inkludering som mål för skolan specialpedagogiska arbete : Ett dilemma mellan styrdokumentets direktiv och verkligheten i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, LärarutbildningenSammanfattning : The society’s view of pupils with needs of special support in nine-year school has changed over time in Sweden. The teachers’ views of the pupils have had an influence of how the special education process is designed. LÄS MER
7. EN SKOLA FÖR ALLA : - En studie i hur mångfald tas till vara av pedagoger i dagens skola
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : I det globaliserade samhälle vi lever i dag har vi funnit ett intresse i att skapa en studie om ”En skola för alla”. Dagligen möts vi av en mångfald i skolan. Fast att styrdokumenten pekar på ”En skola för alla” menar tidigare forskning att verkligheten ser annorlunda ut. LÄS MER
8. Delaktighet i grundskolan : En kvalitativ studie kring hur man kan skapa delaktighet i undervisningssituationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur två olika skolor arbetar med delaktighet, samt att undersöka eventuella likheter/olikheter. Vi har intervjuat två rektorer samt två specialpedagoger på två olika skolor i norra Stockholm och ställt frågor som behandlar begreppet delaktighet. LÄS MER
9. En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaVi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”enskola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn ochelever i behov av särskilt stöd med hänsyn till begrepp som integrering, inkludering ochsegregering samt ”en skola för alla”. LÄS MER
10. Gymnasium för alla : Hur kan pedagoger ge stöd till elever utan att skapa segregering?
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet; Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur pedagoger på gymnasiet arbetar för att få alla elever att nå målen utan att använda segregerande lösningar. Det görs genom att titta närmare på hur pedagogerna lägger upp undervisningen när målet är att skapa inkludering. LÄS MER