Sökning: "inkludering segregering i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden inkludering segregering i skolan.

  1. 11. Stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd : ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Sofia Petersson; Christina Wikström; [2011]
    Nyckelord :grupptillhörighet; inkludering; segregering; specialpedagogik; särskiljning;

    Sammanfattning : AbstraktUndersökningen är en kvalitativ studie med syftet att belysa hur olika pedagoger, verksamma i grundskolans tidigare år, beskriver sin undervisning och sina stödåtgärder för barn i behov av särskilt stöd. Forskningsfrågorna som ligger till grund för undersökningen är följande: Hur talar pedagoger om begreppet en skola för alla i relation till elever i behov av särskilt stöd? Hur talar pedagoger om sina stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd? Hur organiseras undervisningen? För att kunna besvara de här frågorna valdes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 12. En skola för alla - visionen om det inkluderade problembarnet : En komparativ analys av diskurserna kring problembarnen runt förra sekelskiftet och idag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Axell; [2008]
    Nyckelord :Diskursanalys; problembarn; vanartade barn; segregering; integrering; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att göra en komparativ analys av diskurserna kring de så kallade ”problembarnen” runt förra sekelskiftet och idag. Undersökningen utgår från sociologen och filosofen Michel Foucaults historiesyn, dvs. LÄS MER

  3. 13. Avvikande grupper på skolor eller inte? : En intervjustudie bland elever och lärare om deras erfarenheter angående specialklasser.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Petra Sandgren; [2008]
    Nyckelord :teacher; pupil; Keyword: inclusion; segregation; special class; special education; Nyckelord: inkludering; segregering; specialklass; specialpedagogik; lärare; elever;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att få ta del av elevers och lärares egna erfarenheter och tankar angående specialklassundervisning. Det finns behov för anpassad undervisning för en del elever. Skolor har nedskärningar och hårt drabbade är de elever som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 14. Social och kulturell problematik i skolan : En studie av förhållningssätt hos rektorer och lärare

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Thérèse Elfving; Åsa Lyrberg; [2007]
    Nyckelord :mångkulturella skolor; social och kulturell problematik; kulturell mångfald; värdegrund; integrering; segregering; invandrarskolor; interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka hur rektorer och lärare förhåller sig till social och kulturell problematik. Hur tänker och samtalar rektorer och lärare kring människosyn, kunskapssyn, kommunikation och samverkan? Hur förhåller sig rektorer och lärare till social och kulturell problematik i skolan? Vilka svårigheter och dilemman uppstår i arbetet med att omsätta läroplanens grundläggande värden i praktiken? I undersökningen har vi använt oss av intervjuer med övergripande intervjuområden. LÄS MER

  5. 15. Vägar till en skola för alla : kantad av hinder eller möjligheter?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Elin Moberg; Helena Strandman; [2007]
    Nyckelord :en skola för alla; funktionshinder; inkludering; integrering; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att studera vilka åsikter lärare inom grundskolan och särskolan har om en skola för alla, utifrån ett perspektiv som lyfter fram elever i behov av särskilt stöd. Fokus ligger på vilka förändringar som behöver ske inför genomförandet av en skola för alla samt vilka fördelar respektive nackdelar en skola för alla kan medföra för eleverna. LÄS MER