Sökning: "kandidatuppsats konst"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden kandidatuppsats konst.

  1. 1. Funktionell Dumhet och Överbemanning : En undersökning av funktionell dumhets inverkan på överbemanning inom ledarroller i Svenska Techföretag

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Axel Gestsson; [2023]
    Nyckelord :Funktionell dumhet; överbemanning; peters princip; tournament teori;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker ett möjligt samband mellan funktionell dumhet och överbemanning inom Tech-branschen i Sverige. Tech-branschen har sett en betydande tillväxt under de senaste decennierna och bidrar nu till en betydande del av Sveriges BNP. LÄS MER

  2. 2. Kreativitet i en tid av AI : En kvalitativ studie på hur AI påverkar den kreativa branschen samt användningsområden och hot som finns för kreativa yrken

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sally Tran; Clara Marie Lund; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI-generated art; AI usage; deepfake; machine learning; artificial intelligence and ethics; artificial intelligence and workforce; Artificiell intelligens; AI-genererad konst; AI användning; deepfake; maskininlärning; artificiell intelligens och etik; artificiell intelligens och arbetskraft;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit alltmer betydelsefull i dagens samhälle, med växande tillämpningar inom olika kreativa områden. Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka de potentiella fördelarna och riskerna som AI erbjuder för kreativa yrken inom media. LÄS MER

  3. 3. Fenomenet Keith Haring : Konstens kommersialisering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Carl Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Keith Haring; Kommers; Kulturellt kapital; Branding; Konst; Mode; Reklam.;

    Sammanfattning : ABSTRACT Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx Handledare: Sara Callahan Titel och undertitel: Fenomenet Keith Haring- Konstens kommersialisering Författare: Adam Sahlström Kontaktuppgifter: [email protected] Uppsatsnivå (kandidat-, magister- eller masteruppsats): Kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2021 ABSTRACT: Uppsatsen behandlar ämnet kring konstnären Keith Haring och hur hans konst kommersialiserats i diverse olika kanaler såsom reklam och mode. LÄS MER

  4. 4. Kvinna och polis : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att arbeta i ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linnéa Mukkavaara; [2022]
    Nyckelord :kvinna; polis; mansdominerat;

    Sammanfattning : Det har nu gått 65 år sedan de första kvinnorna antogs till polisutbildningen på samma villkor som män. Idag betraktas poliskvinnor inte som någon ovanlighet men ändå råder det en tydlig könsfördelning bland poliserna i Sverige, då bara ungefär 33% av alla svenska poliser är kvinnor. LÄS MER

  5. 5. Arkivexempel: K-Pop Design: Visual Aesthetics In Korean Popular Culture (designprojekt) och Interaktiv förpackningsdesign: Grafisk formgivning av K-pop album och dess inflytande på konsumentbeteende (kandidatuppsats) : Komplett arkivexempel för Kandidatuppsats (15hp) och Designdokumentation (15hp)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sana Adilnor; [2022]
    Nyckelord :kpop; identitetsskapande; fandom; konsumentbeteende; parasocialism; kpop album; kpop merch; kändismemorabilia; fankultur; merchsamlande; deltagarstyrd kultur; participatorisk kultur; idolkonsumtion; koreansk populärkultur; sydkorea; k-pop; k-pop album; fotokort; unboxing; hallyu; förpackningsdesign;

    Sammanfattning : With the rise of Hallyu, or the global export of Korean culture also commonly known as ‘The Korean Wave’, South Korea has become a big trendsetter in recent years: whether it be within fashion and K-Beauty skincare or Korean movies and drama series, to Korean popular music, also known under the umbrella term K-pop. What these categories have in common are their strong ties to visual aesthetics and K-pop is known for its very colourful and maximalist design, which is also a key characteristic to why K-pop as a phenomenon has been particularly attractive and has managed to captivate fans all over the world. LÄS MER