Sökning: "klassreproduktion och skola"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden klassreproduktion och skola.
1. Ett perspektiv på skolvalsreformen : En studie om hur fyra skolledare ser på reformen det fria skolvalet och dess påverkan på den svenska skolan gällande skolsegregation och kunskapsresultat utifrån målet en likvärdig skola
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att ge läsaren en djupare inblick i reformen det fria skolvalet som trädde i kraft i början av 1990-talet i Sverige. Med uppsatsen skapas en kännedom för läsaren i hur reformen gick i kraft samt hur den i efterhand kan problematiseras utifrån forskning samt intervjuer med viktiga personer inom skolväsendet. LÄS MER
2. De vuxna maskrosbarnen : en kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att med hjälp av sociologiska teorier undersöka orsakerna till att maskrosbarn trots en destruktiv uppväxtmiljö kan utvecklas till socialt fungerande människor. Maskrosbarnen i denna studie har vuxit upp med missbruk och/eller psykisk sjukdom hos föräldrar i barndomen. LÄS MER
3. Kompetensförsörjning eller självförverkligande? - En analys av underlaget till Lpf94 och Gy11 ur ett klassreproduktivt perspektiv
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Det är ett känt faktum att barn till akademiker klarar sig bättre i skolans värld än barn till föräldrar med arbetarklassbakgrund. I och med detta är risken stor att ungdomar utbildar sig till liknande yrken som sina föräldrar och därför sällan lämnar sin klasstillhörighet. LÄS MER
4. Den svenska skolan – rättvis och jämlik? : En kritisk diskursanalys utav klassreproduktionen i den svenska skolan.
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Denna uppsats avser att analysera på vilket sätt som den svenska skolan har framställts som en jämlik och rättvis institution. Frågeställningen har varit att undersöka vilken diskurs som synliggjorts i det empiriska underlaget, samt på vilket sätt denna diskurs påverkar klassreproduktionen i den svenska skolan. LÄS MER