Sökning: "kulturell medvetenhet"
Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden kulturell medvetenhet.
1. KULTURKROCKAR INOM PALLIATIV VÅRD – SJUKSKÖTERSKANS ERFARENHET. En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Mångfalden i Sverige ökar vilket leder till att möten mellan kulturer blir allt vanligare. Detta kommer ställa högre krav på sjukvårdspersonal i palliativ vård att möta andra kulturer och tillgodose kulturella behov. LÄS MER
2. ÄRRAD FÖR LIVET Hur redo är svensk vårdpersonal att möta könsstympade kvinnor?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: 200 miljoner flickor och kvinnor världen över lever idag med någon form av könsstympning. Könsstympning betyder att flickors och kvinnors underliv skärs bort i olika grad utan någon medicinsk orsak. Detta förfarande orsakar ett stort lidande för personen. LÄS MER
3. SJUKSKÖTERSKANS ERFARENHETER AV TRANSKULTURELL OMVÅRDNAD En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: I takt med en ökad migration växer mångkulturella samhällen fram, där synen på hälsa och ohälsa har stor variation. ”Theory of Culture Care” är en teori framtagen av Madeleine Leininger, på 1970-talet, som ansåg att ett annat perspektiv på omvårdnad krävdes relaterat till patienternas kultur. LÄS MER
4. Textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kvalitativ studie om lärares subjektiva upplevelser av textböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurser 4 – 6. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Vilka textböcker upplever lärare används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurs 4–6? Hur upplever lärare att textböcker används i undervisningen av ämnet engelska? Vilka upplevelser har lärare av att använda textböcker i undervisningen av ämnet engelska? Vilka kompletterande undervisningsstrategier upplever lärare används för att möta eventuellt bristande innehåll i textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska? Studien är baserad på teorin fenomenologi och metoden fenomenografi. LÄS MER
5. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER