Sökning: "kulturkonsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet kulturkonsumtion.

  1. 1. Den saknade teaterpubliken : Om varför unga vuxna i Hallandsregionen inte går på teater. En textanalys om unga vuxnas kulturkonsumtion- och kulturvanor i Halland

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Estelle Johansson; [2023]
    Nyckelord :Cultural studies; kultur; kulturkonsumtion; kulturvanor och teater;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker unga vuxnas syn på teater i Halland, deras kulturella vanor, hur de ser på kultur och hur de föredrar att konsumera kultur. Uppsatsen letar efter de avgörande faktorerna för vad de unga vuxna tycker är intressant och avgörande för att de ska besöka en teater. LÄS MER

  2. 2. StoryMatch : Att genom en mobilapplikation som rekommenderar böcker baserat på användares befintliga kulturkonsumtion uppmuntra till läsning bland unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Linus Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Saknas;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att undersöka hur en mobilapplikation kan utformas för att uppmuntra unga vuxna i åldersspannet 18-29 till att påbörja och upprätthålla läsning av skönlitteratur genom att rekommendera böcker baserat på deras befintliga kulturkonsumtion. Mobilapplikationen som utformats har fått namnet StoryMatch. LÄS MER

  3. 3. KULTUR ON-DEMAND : En studie om konstutställningsverksamheten i ett digitalt samhälle och hur den påverkas under en pandemi

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Eva Lundin; [2021]
    Nyckelord :Digital Art History; Visual Communication; Art exhibition activities; Cultural heritage; Digital media; Digital archives; Culture on-demand; Digital transformation; Digital konsthistoria; Visuell kommunikation; Konsutställningsverksamhet; Kulturarv; Digitala medier; Digitala arkiv; Kultur on-demand; Digital transformation;

    Sammanfattning : En stor del av vårt kulturarv och samtidshistoria förmedlas genom konstutställningar på privata/ enskilda konsthallar och konstmuseer. Förutom en konstupplevelse möts vi också av dold information som visar metoder, teknik och olika ställningstagande som gjorts för att kunna tillgängliggöra en utställning. LÄS MER

  4. 4. Vad gör kulturen med oss? : En kvalitativ studie av människors upplevelser av och föreställningar kring kulturkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Viktoria Mellin; [2018]
    Nyckelord :Programmet för kulturentreprenörskap; Kulturentreprenörskap; kultur; kulturanalys; socialt kapital; KASAM;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Kulturkonsumtionens nya kanaler : En kvalitativ studie om hur kulturkonsumtion görs genom mobiltelefonen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Kajsa Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Programmet för kulturentreprenörskap; Kulturentreprenörskap; Kulturkonsumtion; mobiltelefon; populärkultur; kultur; konsumtion; digitalisering; social interaktion; meningsproduktion; sociala medier;

    Sammanfattning : .... LÄS MER