Sökning: "kunskapsemfas"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet kunskapsemfas.

  1. 1. Struktur, relevans och effektivitet : En studie om läroboksanvändningen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Victor Cegrell; Joel Sörsäter; [2024]
    Nyckelord :Lärobok; kunskapsemfas; undervisning; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa kunskap om lärares användning av läroboken inom gymnasieämnet samhällskunskap för årskurs 1. Detta undersöks genom att analysera 57 lärares svar på en enkät som vi utformat. LÄS MER

  2. 2. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Elliott; Doris Bosnjak; [2023]
    Nyckelord :NO-läroböcker; lågstadielärare; NO-undervisning; kunskapsemfaser; läroboksanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER

  3. 3. Vad är teknik och varför behövs det? : Niondeklassares uppfattningar om teknik och dess relevans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emilia Nedelea; Khoan Horn; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; kunskapsemfas; teknikintresse; teknik i skolan; uppfattning om teknik;

    Sammanfattning : Teknik är idag ett brett begrepp som innefattar många områden och antalet teknikområden ökar varje dag i takt med teknikens utveckling. Samtidigt pekar forskningen på ett lågt intresse för teknik i skolan bland elever. Forskningsresultaten är oroande, då tekniken och teknisk kompetens är vital för det moderna samhället. LÄS MER

  4. 4. Vad betyder kemins betydelse? : En inblick i gymnasiekemilärares syn på det långsiktiga målet kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kemi - BMC

    Författare :Sofia Toll; [2020]
    Nyckelord :Ämnesdidaktik; kemi; kunskapsemfas; undervisningstradition;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om lärares arbetssätt och mål mot sin vision för NO-undervisning.

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :NO-undervisning; vision; arbetssätt; kunskapsemfas;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka och kartlägga lärarens personliga mål & visioner med NO-under-visningen i dagens och för morgon dagens skola. Vi vill också ta reda på vilka arbetsätt de följer för att uppnåmålen för sina NO-visioner och i sin undervisning. LÄS MER