Sökning: "kvalitativa intervjuer med hermeneutik"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer med hermeneutik.

  1. 1. Studenters upplevelser av distansundervisning under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Gerges Kamel; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; studenters interaktion; hermeneutik och maktrelationer.;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur universitetsstudenter har upplevt omställningen från campusbaserad undervisning till distansundervisning under Covid-19. Studien begränsar sig till universitetsstudenter och utforskar tre frågeställningar: Hur upplevde universitetsstudenterna interaktionen under distansundervisningen med lärare och studenterna i jämförelse till undervisningen som tidigare skedde på campus? På vilket sätt beskriver studenterna skillnaden i maktrelationerna mellan lärare och studenter i distansundervisningen under Covid-19 jämfört med campusundervisning? och Vilka är de sociala konsekvenser som dyker upp med distansundervisning under Covid-19? För att besvara dessa frågeställningar har vi valt den hermeneutiska metodansatsen för att skapa förståelse kring det studerade ämnet. LÄS MER

  2. 2. "Samtidigt som du ska va den stöttande så blir du liksom fångvakten och så ska du ändå bygga en relation som är bärande" : En kvalitativ studie baserad på professionellas berättelser om arbetet på SiS särskilda ungdomshem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Blomstrand; Meja Hartell; [2023]
    Nyckelord :Asymmetri; Hantering; Makt; Maktasymmetri; Socialpedagogiska dimensioner; Socialpedagogiskt förhållningssätt; Socialpedagogiskt erkännande; Ungdomar; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera de professionellas erfarenheter av socialpedagogiska dimensioner och asymmetrin mellan behandlare och ungdom på SiS särskilda ungdomshem samt vilka skillnader som påverkar yrkesutövningen.  Studiens metodologiska utgångspunkt var hermeneutik med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fem professionella intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Sju sammanfogade horisonter om arbete med barn som far illa : En intervjustudie om förskolepersonals upplevelser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fatima Mahdi; Clara Buhré Ejemyr; [2023]
    Nyckelord :barn som far illa; orosanmälan; fara illa; utsatthet; förskola; anmälningsplikt; omsorgssvikt; fenomenologi; hermeneutik; förskolepersonal; upplevelser; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl rustade förskolepersonal känner sig i arbetet med barn som far illa, deras upplevelser av tillgängliga verktyg för detta arbete samt vad de efterfrågar för stöd. Kvalitativa intervjuer har genomförts med sju respondenter och analyserats utifrån ett fenomenologiskt-hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Övningsmotivation : En kvalitativ studie om hur fem musiklärare på gymnasiet uppfattar sina elevers övningsmotivation i individuella instrument- och sånglektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Cim Frode; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation strategies; music teachers; secondary school; intrinsic and extrinsic motivation; motivation pyramid; Motivation; motivationsstrategier; musiklärare; gymnasiet; inre och yttre motivation; motivationspyramid;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar i första hand på att skapa förståelse kring hur musiklärare på gymnasiet upplever sina elevers övningsmotivation i individuella instrument- och sånglektioner. I andra hand riktar den in sig på att lyfta fram vilka motivationsverktyg musiklärare använder sig utav för att främja övning mellan individuella instrument- och sånglektioner. LÄS MER

  5. 5. Vem är aktör i skolans kvalitetsarbete? : En kvalitativ studie av lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Ingwersen; [2023]
    Nyckelord :hermeneutik; didaktik; kvalitativ intervju; lärare; grundskolan; systematiskt kvalitetsarbete; transformeringsarena; realiseringsarena;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärares erfarenheter om grundskolans systematiska kvalitetsarbete. Empiri har samlats in genom sju semistrukturerade kvalitativa intervjuer som tolkats och analyserats genom en hermeneutisk metodansats. LÄS MER