Sökning: "kvantitativ metod och spontanidrott"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kvantitativ metod och spontanidrott.

  1. 1. Den organiserade idrottens betydelse för spontanidrott : En kvantitativ studie om högstadieelevers spontanidrottande

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andreas Rehn; Alexander Möller; [2012]
    Nyckelord :spontanidrott; föreningsaktiv; organiserad idrott; riksidrottsförbundet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att jämföra föreningsaktiva elevers utövande av spontanidrott jämfört med elever som inte är föreningsaktiva. Vi har använt oss av följande frågeställningar: Vilka olika spontanidrotter ägnar sig elever åt på fritiden? Hur ofta ägnar sig eleverna åt spontanidrott inom ramen för skoldagen? I vilken typ av miljö sker spontanidrotten? Saknar eleverna någon plats eller miljö för att kunna utöva spontanidrott? Metod I studien använder vi oss av en kvantitativ enkätundersökning med i huvudsak slutna svarsalternativ. LÄS MER

  2. 2. De bortglömda barnen : En studie om barn och ungdomar med Asperger syndrom och fysisk aktivitet utanför skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Samuel Johansson; Jesper Linnéll; [2011]
    Nyckelord :asperger syndrom; fysisk aktivitet; barn ungdomar; spontanidrott; föreningsidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med undersökningen var att kartlägga den fysiska aktiviteten utanför skolan för elever med Asperger syndrom i Stockholmsområdet. Hur ofta deltar eleverna i organiserad fysisk aktivitet utanför skolan? Hur ofta deltar eleverna i spontan fysisk aktivitet utanför skolan? Hur många elever skulle vilja delta i fysisk aktivitet utanför skolan? Vilka likheter eller skillnader finns det mellan pojkar och flickor jämfört med SIH 2001 undersökningen? Metod Metoden som används i denna studie var en kvantitativ enkätundersökning som utförts på sju skolor i Stockholmsområdet. LÄS MER

  3. 3. Motion – och föreningsaktiviteter bland barn i årskurs 5 – 6 på tre skolor i Malmö kommun

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stefan Lindström; [2006]
    Nyckelord :Motions- och idrottsföreningsaktiviteter; barn; Bunkefloprojektet; kvantitativ metod och spontanidrott;

    Sammanfattning : För många skolor är daglig motion ett omdiskuterat ämne. Som verksam pedagog är det viktigt att nå ut med idrottsämnets innebörd till alla elever och framför allt till de som bäst behöver aktivera sig. Jag har skrivit ett arbete som handlar om barns motion- och föreningsaktiviteter i två diametralt olika stadsdelar i Malmö. LÄS MER