Sökning: "läs- och skrivutveckling nya zeeland"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läs- och skrivutveckling nya zeeland.

  1. 1. Hur skildras diskussionen om läs- och skrivutveckling inom whole language? : En jämförelse av diskussionen om whole language-baserad läs- och skrivutveckling på Nya Zeeland på 1990-talet och på 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Fenger-Krog; [2017]
    Nyckelord :Whole language; Nya Zeeland; vetenskaplig diskussion; läsutveckling; skrivutveckling; litteraturstudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att belysa diskussionerna om läs- och skrivutveckling inom whole language på Nya Zeeland genom en jämförelse av artiklar från perioderna 1990–1999 och 2008–2017 (de senaste 10 åren). För att undersöka mina forskningsfrågor analyserade jag vetenskapliga artiklar från respektive period och jämförde dem. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med elevers tidiga läs- och skrivutveckling : En fallstudie från Nya Zeeland om skolans literacyundervisning och Reading Recovery som didaktiskt redskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Catarina Öhlén; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med elevers tidiga läs- och skrivutveckling. : En fallstudie från Nya Zeeland om skolans literacyundervisning och Reading Recovery som didaktiskt redskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Catarina Öhlén; [2016]
    Nyckelord :Nya Zeeland; Reading Recovery; literacyundervisning; instructional teaching; läs- och skrivbeteende; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vad ett urval om fem lärare på Nya Zeeland upplevde som centralt i sitt arbete med elevers tidiga läs- och skrivutveckling inom klassrumsundervisningen och inom Reading Recovery som didaktiskt redskap. En kvalitativ metod har genomförts utifrån en deskriptiv fallstudie då studien genomfördes på en skola i Nya Zeeland. LÄS MER

  4. 4. Läsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Caroline Johansson; Jannica Jensen; [2009]
    Nyckelord :Nya Zeeland; läsutveckling; läsförståelse; ana;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultati de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följandefrågeställningar: • Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna? • Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande? • Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling?MetodVi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Qvarnström; [2007]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; sociokulturellt perspe;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har det uppmärksammats då och då att elever lämnar grundskolan utan att ha lärt sig läsa.Nya Zeeland förknippas ofta med en framgångsrik läs- och skrivundervisning, och därför känns det givande attha fått ta del av deras sätt att undervisa och samtidigt utveckla min egen kompetens inom området. LÄS MER