Sökning: "media juridik"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden media juridik.

  1. 1. The role of social media in small and medium - sized restaurant businesses : A case study from Östersund, Sweden

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Sameera Prasanna Rodrigo; [2024]
    Nyckelord :Social media; SMEs; Restaurant business; RBV theory;

    Sammanfattning : Background: Social media has revolutionized the restaurant industry, and it plays a significant role by changing and offering new ways to engage with restaurant customers and build stronger customer relationships, market their products and services, and acquire new customers, manage restaurant reputation, enhance brand awareness, and stay competitive in an increasingly digital world. Even though some restaurants recognize and utilize the potential of social media to deliver the above benefits, still there are some restaurants that have outdated social media accounts or completely inactive in social media. LÄS MER

  2. 2. Personliga åsikter eller marknadsföring? : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring i sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Asal Kouaiber; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; yttrandefrihet; sociala medier; influencer; influencer marketing;

    Sammanfattning : Internet har inneburit en teknisk revolution, vilket har medfört att användningen av traditionell tv, radio och dagstidningar har minskat medan tiden som läggs ner på massmedier på internet har ökat. Genom denna teknikutveckling har yrket influencer vuxit fram. LÄS MER

  3. 3. AKTIEBOLAGET V. META PLATFORMS IRELAND LIMITED

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Tilde Skånvik; [2022-02-09]
    Nyckelord :Juridik; Internet; Inomobligatoriskt skadestånd; Avtalsfrihet; Allmänna villkor; Sociala medier; Meta; Instagram; Användarvillkor; Tillsynsrådet;

    Sammanfattning : Internet är till stora delar oreglerat och den gränsöverskridande karaktären försvårar juridiken på området. Huvudregeln är att det föreligger avtalsfrihet vid tillhandahållande och användning av digitala tjänster på internet. De stora aktörerna på internet är bland annat plattformsföretagen. LÄS MER

  4. 4. Hotellifiering : Kortfristig andrahandsuthyrning av bostadslägenheter

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Adil Heco; Felix Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Hotellification; law; subletting; Airbnb; Hotellifiering; juridik; andrahandsuthyrning; Airbnb;

    Sammanfattning : Hotellifiering har blivit ett allt mer omtalat ämne i senare tid i media och litteratur. De senare åren kan man se hur uthyrningsplattformar som Airbnb har möjliggjort för hyresvärdar att kortfristigt hyra ut bostadslägenheter genom andrahandsavtal. LÄS MER

  5. 5. Marknadsmanipulation : Genom samtidens mest använda medel – sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Alice Björck; [2022]
    Nyckelord :affärsjuridik; marknadsmissbruk; marknadsmanipulation; Juridik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Marknadsmanipulation genom spridning av information har funnits som brottsbestämmelse i 2 kap. 4 § MmL sedan 2016 och föranleder straffrättslig påföljd för uppsåtliga brott av normalgraden eller grovt brott. LÄS MER