Sökning: "meningssammanhang"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet meningssammanhang.
1. Teorin om praktikarkitekturer som teoretisk lins för att studera tillgänglighet i matematikundervisning i år 4-6
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Matematik är ett ämne där relativt många elever inte uppnår kunskapskraven. För att förstå varför och för att få alla elever att lyckas behöver svaren sökas inte bara på individnivå utan i hela undervisningspraktiken. Undervisningen behöver vara tillgänglig för att eleven ska utvecklas i sitt lärande. LÄS MER
2. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton : En kulturanalytisk studie av betydelser, meningssammanhang och representationer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : I denna uppsats studeras kortfilmen Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (1975) utifrån hur olika betydelser konstrueras och gestaltas i filmen i samband med hur dessa gestaltningar tolkas och upplevs av publik. Den intersektion som föreligger inom spänningsfältet mellan kulturprodukt och filmpublik utgör en central del av uppsatsens intresseområde; vilket är varför de två sinsemellan olika materialkategorierna, dels filmen som kulturell artefakt, dels betraktares upplevelser, undersöks i samverkan. LÄS MER
3. Hur barn med språkstörning upplever inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barn diagnostiserade med språkstörning, utifrån deras upplevelser av att vara inkluderade i skolan. Studien utgår från en gemenskapsorienterad definition av inkludering, denna talar kring inkludering utifrån fem olika teman; ett system, gemenskap på olika nivåer, en demokratisk gemenskap, olikhet som tillgång, pedagogisk och social delaktighet. LÄS MER
4. Att möjliggöra tänkande om tänkande : En analys av hur tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan låter elever möta en traditionell filosofisk huvudgren utifrån ett filosofididaktiskt perspektiv på framställningarnas didaktiska design
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån en metaanalys av tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan klargöra vilka möjligheter de ger för elever att släppas in i det filosofiska tänkandet. I fokus är läroböckernas kapitel om metafysik, en av filosofins traditionella huvudgrenar. LÄS MER
5. Försvarsmaktens blivande officerare - den kritiskt granskande praktikern : En fallstudie om lärande vid den grundläggande officersutbildningen vid Militärhögskolan Karlberg
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med den här studien har varit att bidra med kunskap om den grundläggande officersutbildningens betydelse för kadetters lärande. Studien är en kvalitativ fallstudie där en explorativ ansats med en etnografisk undersökningsdesign har använts. LÄS MER