Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. Konsumtion sker inom vanlife-kulturen genom inköp av produkter till vanen och även genom allt som har med livsstilen att göra. Konsumtion sker även genom att avstå från det normativa. Syftet med denna studie är att undersöka hur identiteter skapas och formas genom konsumtion inom vanlifekulturen. Uppsatsen presenterar en kvalitativ studie som genomförts genom semistrukturerade intervjuer såväl som en netnografi för att uppnå ytterligare djup. Grundad teori ligger till grund för analysen genom kodning av datan. Resultatet visar på att det finns tre identitetsskapande processer inom vanlife-kulturen. Dessa är planeringsprocessen, reseprocessen och den digitala processen. Dessa processer skapar, stärker och formar identiteter i olika stadier av resan tillsammans med tillhörande underkategorier. Planeringsprocessen består av Kreativitet, Minimalism, Frihet och Hållbarhet innan resan. Denna fas inkluderar allt som sker innan resan. Reseprocessen består av Natur och Friluftsliv, Hållbarhet under resan och Gemenskap. Dessa formar identiteter under resan. Den digitala processen består av Digital gemenskap och Digitala jaget. Denna process sker på digitala medier innan, under och efter resan. Studiens resultat visar att identiteter och konsumtion inom vanlife-kulturen kan vara flytande över tid och är därför bäst beskrivna som processer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)