Sökning: "miljömässiga returer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden miljömässiga returer.

  1. 1. Redovisning av miljömässigaleveranser och returer : En litteraturstudie och granskning av svenska handelsföretagspresentation av leveranser och returer i sinahållbarhetsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Clara Jansson; Alexander Andersson; Lindström Oskar; [2021]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; hållbarhet; miljömässiga leveranser; miljömässiga returer; gröna nyckeltal; utsläpp;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är undersöka hur litteraturen kännetecknarmiljömässiga leveranser och därefter koppla det till hur handelsföretagredovisar detta i sina hållbarhetsrapporter. Vidare syftar studien på attundersöka om det finns några brister i hållbarhetsredovisningarna samt tafram förbättringsförslag på hur de kan utvecklas i framtiden avseendemiljömässig hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. Distansavtalslagen i fokus : Ångerrättens adekvans och miljömässiga hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Dick Hörnqvist; [2021]
    Nyckelord :Ångerrätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här är en uppsats som utreder huruvida ångerrätten i distansavtalslagen är adekvat samt vad nyttjandet av ångerrätten ger för konsekvenser på miljön. Efter att en kort historia över lagens tillkomst presenterats utreds den gällande rätten på området. Utredningsarbetet av gällande rätt präglas av två metoder. LÄS MER

  3. 3. Nudging inom e-handeln : Ett användbart verktyg för att främja mermiljövänliga transportalternativ?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Michaela Axelsson; Helena Gärdin; [2018]
    Nyckelord :Nudging; E-Commerce; Environment; Transportation alternatives; Behavioural Economics; Transparency; Nudging; E-handel; Miljö; Transportalternativ; Beteendeekonomi; Transparens;

    Sammanfattning : Bakgrund: E-handeln ökar för varje år och antal returer stiger i takt med detta. Då konkurrensen är hård inom e-handeln erbjuder företag idag allt mer bekväma samt snabba transportalternativ. Konsekvensen av detta har följaktligen resulterat i att många transporter idag går halvtomma, vilket bidrar till onödiga utsläpp. LÄS MER