Sökning: "montessori forskning"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden montessori forskning.

  1. 21. Två praktikers syn på lusten att lära

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Erika Klingemo; [2008]
    Nyckelord :Traditionell skola; Förskoleklass; Montessori; Lärande; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur matematikämnet presenteras på en traditionell skola och på en Montessoriskola och hur väl de förhåller sig till styrdokumenten, tidigare forskning om matematik och lusten att lära. För att få svar på mina frågeställningar har jag observerat på båda skolorna och gjort en litteraturstudie. LÄS MER

  2. 22. Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv ­ En kvalitativ studie gjord på Montessori ­ och Reggio Emilia förskolor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Edström; Vanja Kleva; [2008]
    Nyckelord :lek; lärande; utveckling; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hurpedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse förutveckling och lärande. Vi vill också ta reda på om det har någon betydelse vilkenfilosofi/pedagogik man utgår ifrån när det gäller att främja barns lärande och utvecklinggenom leken. LÄS MER

  3. 23. Förskolans matematik i praktiken ­ en studie om hur pedagoger synliggör matematiken i relation till läroplanen för förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annika Krusenvik; Ann-Kathrine Aspgren; [2007]
    Nyckelord :medvetenhet; matematik; traditionell förskolepedag;

    Sammanfattning : SyfteVi ville ta reda på hur pedagogerna inom de olika pedagogikerna traditionell-, Montessori- ochutomhuspedagogik synliggjorde matematiken i sin verksamhet i relation till läroplanen för förskolan (Lpfö 98).De frågor vi tittade närmare på var: Hur medvetna var pedagogerna om vikten av att synliggöra matematiken förbarnen i förskolan? Hur dokumenterades och utvärderades barnens förståelse av matematik i förskolan avpedagogerna?MetodVi genomförde en kvalitativ fallstudie med hjälp av enkäter och observationer. LÄS MER

  4. 24. Läs- och skrivsvårigheter i Montessoriverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Jannesson; [2006]
    Nyckelord :Montessori;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att få insikt i hur montessoripedagoger arbetar med barn som har läs- och skrivsvårigheter i Montessoriverksamhet. Under min Montessoriutbildning fanns inte den aspekten med. Enligt tidigare forskning är montessorimaterielen en hjälp för dyslektiker vilket påvisas igen, genom det empiriska material som jag samlat in. LÄS MER

  5. 25. Barns skrivglädjeEn väg till att bli en god läsare?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Elsa Wessberg; Ewa Ringius; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien är, att undersöka om barns skrivglädje kan vara en väg till att bli en god läsare. Barns skrivande hamnar då i fokus för läsinlärningen. LÄS MER