Sökning: "montessori forskning"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden montessori forskning.

  1. 6. Den så kallade “fria” leken : - en observationsstudie som undersöker förskollärares förhållningssätt under barns fria lek utifrån ett maktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Olivia Engstrand; Jeanette Strömqvist; [2019]
    Nyckelord :Foucault; fri lek; förskola; förskollärare; makt; montessori; reggio emilia;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur förskollärares förhållningssätt under barns fria lek inom de två pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori kan tolkas utifrån Foucaults maktperspektiv. Hur fri är egentligen den fria leken? Forskning kring den fria leken utgår i huvudsak från två områden. LÄS MER

  2. 7. Montessoripedagogik på högstadiet : En balansgång mellan teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katharina Skår Lunneland; [2017]
    Nyckelord :Montessori; pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Montessoripedagogiken har mest belysts för yngre åldrar och mycket fokus har lagts på det montessorimateriel som har en viktig roll inom inriktningen. För högre åldrar har det dock varit otydligt hur eller om montessoripedagogiken har kunnat tillämpas i samma utsträckning som för yngre åldrar. LÄS MER

  3. 8. Engagerad i barns bästa, nu och framöver : Reflektioner kring ett hållbart arbets- och förhållningssätt i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Blomquist; Carina Nöthe Frisk; [2017]
    Nyckelord :sustainable development; social aspects; sustainable work and attitude; long-term feelings in preschool; love; care; aggression; skills; requirements; child’s best; hållbar utveckling; sociala aspekter; hållbart arbets- och förhållningssätt; långsiktig; känslor i förskolan; kärlek; omsorg; aggression; kompetenser; krav; barns bästa;

    Sammanfattning : The starting point for this essay is two self-perceived dilemma situations in preschools where children have end up in conflicts. These two dilemmas have given us the understanding that children can be treated in completely different ways by preschool teachers when they on one hand are excluded and ignored and on the other hand are confirmed and heard. LÄS MER

  4. 9. En värdefull förskola : Talandet om och arbetet med läroplanens grundläggande värden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Agnes Andersson; [2015]
    Nyckelord :Montessori; Förskola; Grundläggande värden; Läroplan; Värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och synliggöra uppfattningar och arbetssätt gällande förskolans grundläggande värden hos pedagoger som arbetar inom montessoriförskolor samt förskolor utan någon särskild pedagogisk inriktning, och de frågeställningar som studien baseras på är; Hur talar pedagogerna om läroplanens grundläggande värden och arbetet med dessa? samt; Hur arbetar pedagogerna med de grundläggande värdena? I bakgrunden förklaras bland annat de grundläggande värdena utifrån styrdokumenten, och montessoripedagogiken förklaras kort. Studiens teoretiska ramverk är pragmatismen vilket också redogörs för i bakgrunden. LÄS MER

  5. 10. Platsbaserat lärande och dess roll i SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Kristensson; Theresia Kristoffersson; [2015]
    Nyckelord :autentisk plats; närområdet; platsbaserat lärande; praktisk inlärning; sinnena; utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i lågstadiet ser på platsens betydelse för inlärning, men även hur de arbetar med det, framför allt i SO-undervisning. Syftet har även varit att se vad forskning och läroplan säger om platsbaserat lärande som undervisningsmetod. LÄS MER