Sökning: "nationella prov"

Visar resultat 16 - 20 av 545 uppsatser innehållade orden nationella prov.

  1. 16. "Roligtspännande och inte läskigtspännande" : En studie i årskurs 3 om förberedelser och förväntningar inför de nationella proven i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Steinvall Sara; [2023]
    Nyckelord :matematik; matematikängslan; motivation; nationella prov; självförmåga; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i årskurs 3 förbereder sina elever inför de nationella proven i matematik och om de kunnat identifiera någon påverkan hos sina elever. Undersökningen gick även ut på att ta reda på hur eleverna upplevde förberedelsearbetet och deras förväntningar inför proven. LÄS MER

  2. 17. Faktorer som påverkar resultatet på detnationella provet i matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärobok, förberedelser, lärarens arbetserfarenhet och provresultat i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Sandström Döse; Julia Runnemalm; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; nationella provet; resultatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Matematikundervisningen utgår i stor utsträckning ifrån en lärobok. Det är rektorers ansvar att säkerställa att lärare kvalitetssäkrar de läromedel, och bland dem, denlärobok, som används. Tidigare fanns det en statlig läromedelsgranskning som granskade läroböckerna, vilken avvecklades 1991. LÄS MER

  3. 18. Vad övas och vad prövas? : - undersökning av skrivuppgifter i ett läromedel och i de nationella proven för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Sparr; Åsa Wennersten; [2023]
    Nyckelord :modellskrivare; läromedel; nationella prov; årskurs 3; skrivande;

    Sammanfattning : Under 2020-talet har läromedel återigen lyfts fram i samhällsdebatten som en viktig resurs i undervisningen efter att en digitaliseringsvåg har sköljt över Sverige samtidigt som svenska elevers läsförmåga har sjunkit. Många röster höjs för att skolor nu ska få större resurser för att satsa mer på läromedel i undervisningen. LÄS MER

  4. 19. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Arvidsson; Camilla Jansson; [2023]
    Nyckelord :bedömning; betyg; motivation; självkänsla; stress; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER

  5. 20. Ämnet specialidrott : En kvalitativ studie om NIU-instruktörers uppfattning om lärande i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Ericson; Emma Sandström; [2023]
    Nyckelord :Special Sports; Handball; Coaches; Teachers; Specialidrott; NIU; Handboll; Lärare; Instruktör;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att undersöka hur handbollsinstruktörer på NIU-gymnasier uppfattar ämnet specialidrott. Vidare var syftet även att undersöka betyg- och bedömningsprocessen i ämnet. LÄS MER