Ämnet specialidrott : En kvalitativ studie om NIU-instruktörers uppfattning om lärande i ämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen var att undersöka hur handbollsinstruktörer på NIU-gymnasier uppfattar ämnet specialidrott. Vidare var syftet även att undersöka betyg- och bedömningsprocessen i ämnet.   Studiens fyra huvudsakliga frågeställningar var: På vilka sätt uppfattar instruktörer ämnets innehåll och hur uppfattar de att undervisningen speglar kursplanens delar? Vad uppfattar instruktörerna att eleverna lär sig inom ämnet specialidrott? På vilka sätt arbetar instruktörerna med betyg och bedömning inom ämnet specialidrott? Vilka svårigheter anser instruktörer att det finns med betyg och bedömning i ämnet specialidrott?   Teori och metod Studien genomfördes utifrån en kvalitativ ansats. Datainsamlingen gjordes genom intervjuer med fem instruktörer som arbetade med ämnet specialidrott, där en semistrukturerad intervjuguide låg till grund för intervjuerna och all insamlade data analyserades sedan genom en tematisk innehållsanalys. Studiens teoretiska ramverk var läroplansteori. Resultat Studiens resultat visade att handbollsinstruktörer på NIU-gymnasier i Stockholmsområdet uppfattade en tydlig progression mellan kurserna i idrottsspecialisering vilket de menade skapade förutsättningar för ett tydligt undervisningsupplägg. Instruktörerna uppfattade att eleverna dels lärde sig helheten och vad som krävs för att leva som en elitidrottare, dels en hel del handbollstekniska och taktiska kunskaper och färdigheter. Den praktiska bedömningen gör instruktörerna genom att tematisera handbollsundervisningen i olika handbollsteman och den teoretiska bedömningen görs genom prov och inlämningar. Till sist beskrev instruktörerna att det svåraste med betyg och bedömning var vad som skulle väga tyngst för betyget samt de nationella nivåskillnaderna i landet.   Slutsatser Instruktörerna menar att eleverna på NIU lär sig dels handbollstekniska och taktiska kunskaper, dels en helhetsbild över elitidrott. Instruktörerna upplever att det svåraste i betyg och bedömning är att avgöra vilka kunskaper som väger tyngst för betyget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)