Sökning: "populärkultur."

Visar resultat 31 - 35 av 472 uppsatser innehållade ordet populärkultur..

  1. 31. Populärkultur i förskolan : Pedagogers syn på och användandet av samtida populärkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bodil Håkman; Åsa Austad; [2023]
    Nyckelord :populärkultur; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning: Förskolan ska tillgodose barns rätt till barns kultur såsom exempelvis populärkultur utifrån barnens intressen, kunskaper och erfarenheter. Eftersom vi som verksamma pedagoger upplever att det finns kontroversiella åsikter kring populärkultur och undervisning utifrån den vill vi ta reda på pedagogers syn på samtida populärkultur. LÄS MER

  2. 32. “I just wanna go to the rooftops and scream, "-I love my best friend, Evan.” : - Om maskulinitet, homosocialitet, manlig vänskap och komedi i Supersugen (2007)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Simone Hägred; [2023]
    Nyckelord :Maskulinitet; homosocialitet; manlig vänskap; komedi; populärkultur; supersugen;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur maskulinitet, homosocialitet och vänskap representeras i den amerikanska, coming-of-age komedifilmen Supersugen (2007). Med hjälp av en diskursanalys tittar jag på hur filmens två huvudkaraktärer Seth och Evan representeras samt analyserar hur detta förhåller sig till teorier om maskulinitet, homosocialitet och vänskap. LÄS MER

  3. 33. Krig, hegemoni och populärkultur: En analys av Call of Duty

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Simon Foureaux; [2022-12-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This qualitative study conducts an analysis of contemporary popular culture via the popular videogame Call of Duty 4: Modern Warfare. This study is performed with an already existing analytical framework which splits the analysed scenes into three parts: Narrative, Visual and Gameplay, in order to codify the events contained within the videogame. LÄS MER

  4. 34. ”Ortens gangster blir seriefigur”: En diskursanalys av representationen av icke vita i tv-serien Snabba cash.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Nayma Nzori; [2022-06-22]
    Nyckelord :Postkolonialism; Populärkultur; Stereotyper; Förorten; Vithet.;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar till att belysa hur icke vita framställs i svensk media med fokus på populärkultur, mer specifikt genom att undersöka tv-serien ”Snabba cash”. Följande frågeställningar har använts för att uppnå syftet: Hur framställs relationen mellan vita och icke vita i svensk media? Hur skapar man skillnad mellan olika icke vita personer? och Hur framställs relationen mellan centrum och förorten i svensk media?. LÄS MER

  5. 35. Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Douglas Mårtensson; Mikael Tell Günaydin; [2022-03-16]
    Nyckelord :Digitalisering; Populärkultur; Meningsfull fritid; Fritidshem; Lärare; Sociokulturellt perspektiv; Tematisk analys.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala media och populärkultur. Studien har sin teoretiska grund i det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER