Sökning: "proximala utvecklingszonen vygotskij"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden proximala utvecklingszonen vygotskij.
21. Individanpassad läsundervisning : - ur fyra mellanstadielärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur några mellanstadielärare ser på och säger sig arbeta med en individanpassad läsundervisning. Vi utgår, i studien, ifrån en sociokulturell syn på lärande, vilket innebär att elever lär genom kommunikation och samspel med andra. LÄS MER
22. The language stimulating classroom. An ethnographic study focusing on the environment, opportunities and interaction
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Titel: Det språkstimulerande klassrummet. En etnografisk studie med fokus på miljö, möjligheter och interaktion. LÄS MER
23. Finns det fortfarande problembarn? Pedagogers syn på barn i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att belysa pedagogers syn på barn i behov av stöd. För att undersöka syftet har intervjuer genomförts med pedagoger, förskolechefer och en specialpedagog. De svar som framkom vid intervjuerna har sedan utgjort grunden för studien. Den teoretiker som är av betydelse för ämnet är Lev S. LÄS MER
24. Det goda medarbetarsamtalet? : En studie om anställdas perspektiv på medarbetarsamtal
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie behandlar perspektiv på medarbetarsamtal bland anställda på ett mindre företag inom försäljning. Syftet med studien är att försöka förstå och förklara vad medarbetarsamtalet betyder ur de anställdas perspektiv, och samtidigt vill vi måla upp en bild över vilka förutsättningar som karaktäriserar det “goda” medarbetarsamtalet. LÄS MER
25. Hållbart matematikspråk - genom problemlösning?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att dels belysa hur elevers matematikspråk utvecklas genom problemlösning och dels belysa om denna utveckling skiljer sig mellan barn med försenad språkutveckling och andra barn. Teori: Den teori som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER