Sökning: "proximala utvecklingszonen vygotskij"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden proximala utvecklingszonen vygotskij.

  1. 16. Språk- och kommunikationsutvecklingi förskolan : Med fokus på Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Steinwall; Elinn Åkerlund; [2018]
    Nyckelord :TAKK; TTT; TTS; Språk; Kommunikation; Vygotskij; proximala utvecklingszonen; förskola;

    Sammanfattning : För att idag kunna känna en delaktighet i samhället behöver varje människa kunna samspela. Detta samspel bygger på kommunikation med varandra. Det finns personer som har svårt för att kommunicera då det kan finnas ett språk och/eller en kommunikationsbarriär. För att komma över den här barriären kan man använda sig av stödtecken. LÄS MER

  2. 17. Konflikthantering i förskolan : En undersökning hur pedagoger ser och hanterar barns konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Funda Adiguzel; [2017]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; barn; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsarbetet är att undersöka pedagogernas syn på konflikthantering samt hur barns konflikter förebyggs i förskoleverksamheten. För att uppnå ett trovärdigt resultat har kvalitativa samtalsintervjuer i samband med barnobservationer använts som metod för undersökningen. LÄS MER

  3. 18. Barns bildskapande i den proximala utvecklingszonen : En interventionsstudie av bildskapande lärandeobjekt i förskoleklass

    Master-uppsats,

    Författare :Barbro Bergfeldt; [2017]
    Nyckelord :Bild; förskoleklass; förskolan; estetisk verksamhet;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord i förskoleklass inom ämnet bild för att generera kunskap om hur riktad bildundervisning kan påverka barns utveckling av färdighet förmåga och förståelse för bildskapande. Studien tar avstamp i Vygotskijs sociokulturella perspektiv och teori om den proximala utvecklingszonen (Vygotskij, 1998) och syftar till att problematisera en vanlig förekommande bild av att riktad undervisning i estetiska ämnen kan störa barns kreativa inre utveckling. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkighet och identitet : en intervjustudie om förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabeth Andersson; Lovisa Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Den mer kompetente andre; didaktik; flerspråkighet; förskolan; förskollärare; identitet; metoder; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Idag finns många barn på våra förskolor som är flerspråkiga och enligt läroplanen för förskolan ska barnen främjas i sin modersmålsutveckling liksom i utvecklingen av det svenska språket (Skolverket, 2016). Dessutom hör språk och identitetsutveckling ihop (a.a.). LÄS MER

  5. 20. Handdockan i förskolans verksamhet : Ett verktyg, flera synsätt och många möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Terese Hultgren; [2016]
    Nyckelord :Hand puppet; Preschool; Sociocultural perspective; Tool; Zone of proximal development; Communication; Motivation; Handdockan; Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Verktyg; Proximal utvecklingszon; Kommunikation; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera förskollärares olika synsätt på handdockan i förskolan. För att undersöka detta använde jag metoden gruppintervju, vilket gav mig möjligheten att intervjua tre förskollärare samtidigt. LÄS MER